Kepillä muurahaispesää Uskalla sohia!

Kun kukaan ei kerro Kreikasta totuutta

Suomalaisessa europolitiikassa on mielenkiintoinen yksityiskohta. Yksikään puolue tai poliitikko ei nimittäin kerro Kreikan kriisistä, sen etenemisestä ja ratkaisemisesta totuutta. Koko totuutta ei uskalla sanoa ääneen kukaan eduskunnassa istuva, ja erityisen kauas todellisuudesta vieraantuvat ne, joiden puoluetoverit istuvat ministeriaitiossa. Puhumattakaan ministereistä itsestään.

Osa höpisee siitä, kuinka euroryhmän kätilöimät rahoituspaketit kyllä auttavat Kreikan jaloilleen, kunhan siellä vain laitetaan toimeen ”välttämättömät uudistukset” ja saadaan talous ”terveelle pohjalle”. Jotkut jankkaavat, kuinka Suomen vastuita ei saa kasvattaa ja annetusta velkapääomasta on pidettävä kiinni vaikka tuomiopäivään saakka. Eikä nyt mennä edes niihin, jotka ennen vaaleja lupasivat, että paketit lopetetaan, vaikka toissa hallituksen tekemät ratkaisut, jotka edellinen hallitus vahvisti, ovat jo tehneet mahdottomaksi kaataa paketin jonka euromaiden enemmistö haluaa tehdä.

Parlamentaarisin termein muunneltua totuutta on ollut kertomassa äänestäjille vuorollaan kukin puolue niin hallituksessa kuin oppositiossakin. Ainoana poikkeuksena Kokoomus, joka on ollut kertomassa hallituksen tarinaa jossain rinnakkaistodellisuudessa tapahtuvasta Kreikan talouden pelastamisesta koko sen ajan kun tätä draamaa on näytelty. Muunneltua totuutta on kerrottu, ja minua hävettää.

Epäsuosittu totuus

Totuutta ei kerrota, koska kaikki tietävät, että se on äärimmäisen epäsuosittu. Totuus on se, että tukipaketit eivät ole toimineet niin kuin niiden sanottiin toimivan, eivät olisi voineet toimia, eivätkä tule toimimaan jatkossakaan. Silti Suomi ei tule pääsemään niistä irti, ei saamaan saataviaan pois, eikä Kreikan rahoittaminen suomalaisten piikkiin tule loppumaan, vaikka näiden rahoituspakettien tehtailu lopetettaisiinkin.

Kreikan tarina on kaikille tuttu. Maa vajoaa syvään velkakierteeseen, joka johtuu maan korruptoituneesta talousjärjestelmästä, toimimattomasta poliittisesta järjestelmästä, yhteisvaluutan luomasta kilpailukykyongelmasta ja leväperäisistä investointipankeista, jotka antavat poliitikoille helpon keinon selviytyä tästä vaalikaudesta halvan velkarahan turvin. Otetut lainat sitten vielä käytetään typerästi ja yhtäkkiä takki onkin tyhjä.

Kreikan ei yksinkertaisesti ole mahdollista saavuttaa Saksan kilpailukykyä euron sisällä, jos maassa harjoitettava politiikka syö kyvyn kotimaisiin investointeihin ja kotimarkkinoiden kysyntään. Kasvun eväitä ei voi syntyä, jos koulutusjärjestelmä ajetaan alas. Eikä maa voi pärjätä Saksalle muutenkaan, jos Saksa harjoittaa aggressiivisen deflatorista talouspolitiikkaa. On kaksi vaihtoehtoa: joko on hyväksyttävä tulonsiirtounioni, jossa menestyvät euromaat auttavat heikommin menestyviä rahoittamaan peruspalvelunsa ja palkkatason kompensoidakseen yhteisvaluutan haitat. Samalla on myös puututtava yhtä tehokkaasti sisämarkkina-alueen pysyviin ylijäämiin kuin on puututtu alijäämiin.

Toinen vaihtoehto on, että Kreikka eroaa eurosta. Drakma heikkenee suhteessa euroon. Saksalaisista tuotteista tulee kalliimpia ja kreikkalaisista tuotteista halvempia, niin euroalueella kuin Kreikassakin. Kreikka nousee ehkä suosta. Tosin maan ja kansalaisten ulkoiset velat pysyvät euroissa. Seuraa julkisen velan mitätöinti ja laajoja yksityisten velkojen uudelleenjärjestelyitä. Riski on, että Kreikasta tulee epäonnistunut valtio, joka vajoaa anarkiaan tai diktatuuriin.

Se riski on myös nykyisen politiikan jatkamisessa. Euromaiden johtajat tietävät sen. Kreikan sijainti Euroopan ulkorajalla, Egeanmeren ja Dardanellien maastossa, on strateginen. Kreikan asevoimat ovat edelleen yhdet Euroopan vahvimmista. Maa on merkittävä humanitääristen siirtolaisten saapumisreitti. Epävakauden lisääntyminen entisestään Kreikassa voisi aiheuttaa uuden humanitääristen pakolaisten tulvan Eurooppaan, jossa jo nyt painitaan siirtolaiskysymyksen kanssa. Kreikan liittoutuminen EU:n kilpailijoiden kanssa tai muuttuminen Balkanin aluetta epävakauttavaksi tekijäksi on liian iso riski nieltäväksi.

Tukea annetaan, muodossa tai toisessa

Niinpä vaikka Kreikka päästettäisiin euroalueen ulkopuolelle ja sen velat mitätöitäisiin, euromaiden olisi edelleen jatkettava maan tukemista humanitäärisin perustein estääkseen kreikkalaisten ja maan kautta kulkevien muunmaalaisten joukkopaon Eurooppaan. Vähintään olisi pidettävä huolta maan turvallisuusviranomaisten kyvystä pitää maa hyppysissään. Tämä pumppu tulee myös nyt pyörimään niin pitkään kunnes Kreikka irtisanoo velkansa tai pääsee jaloilleen ja EVM:n kautta olemme sidottuja tähän pottiin niin kauan kun europokerissa kortteja jaetaan.

Tässä tilanteessa viisainta olisikin myöntyä IMF:n vaatimukseen velkojen leikkaamisesta ja luopua takaisinmaksutoiveen hellimisestä. Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini vaati sinänsä oikeellisesti jo 2011 Kreikan veloille ”selkeää haircuttia”, eli leikkaamista. Seuraava askel on määritellä tukilainoituksen ehdot uudelleen. On järjetöntä, että nyt Kreikan kykyä ”rakenteellisiin uudistuksiin” mitataan sillä, paljonko se kykenee nyhtämään työttömänä ja hanttihommissa olevasta kansastaan verotuloja ja paljonko se kykenee leikkaamaan menojaan jonain yksittäisenä kuukautena.

Todellisille ongelmille ei tällaisessa shokkiterapiassa ehditä tekemään mitään. Organisaatiot, joilla ei riitä resursseja toimintaan ja joista heitetään porukkaa ulos mielivaltaisesti, ei kykene suoriutumaan päivittäisistä rutiineistaan, uudistumisesta puhumattakaan. Samoin myöskään Kreikan veropohjan laajentaminen esimerkiksi merenkulkualalle tai maan oligarkkeihin ei ole edennyt juuri lainkaan. Laillinen ja laiton veronvälttely on edelleen voimissaan.

Keskeisintä niin tukilainoista (tai, jos rehellisiä ollaan, tulonsiirroista) eroon pääsemiseksi ja edes osan alkuperäisestä pääomasta saamiseksi takaisin pitäisi alkaa painottaa näitä todellisia rakenteellisia uudistuksia, joilla koulutusjärjestelmä ja terveydenhuolto saataisiin tuottamaan Kreikan nousun kannalta oleellisia peruspalveluita tehokkaasti sen sijaan, että se tuottaa koko ajan epävarmempia ja huonommin palkattuja suojatyöpaikkoja valtapuolueiden kannattajille ja näiden sukulaisille.

Nyt on ikävä totuus todettu. Kauankohan johtavilta poliitikoilta kestää myöntää tämä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (70 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Ajatus siitä, että minkään maan talous paranisi verotusta kiristämällä, on kummallinen. Näemmehän me täälläkin, miten ryöstöverotus johtaa konkursseihin ja työttömyyteen. Jos suomalaiset ja kreikkalaiset haluavat pärjätä, se tapahtuu julkisesta sektorista huolimatta eikä sen ansiosta.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

En kyllä itse tunne mitään tapausta, jossa pelkkä verotus olisi johtanut konkurssiin?

Kari Ahveninen

Olisinkin hämmästynyt jos tuntisit. Demarit kun ovat aina toisten taskuilla, eikä se että verotus ajaa yrittäjiä konkurssiin huonoina aikoina kiinnosta demareita, mitäs alkoivat yrittäjiksi.

Voisit kokeilla vaikkapa muutaman vuoden pitää omaa firmaa, niin alkaisi todellisuus hahmottua.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #47

Itse asissa minulla on toiminimi jolla olen joitain hommiakin tehnyt, joten jotain tiedän yrittämisestä. Tunnen myös yrittäjiä. Kukaan heistä ei ole erityisemmin verotuksesta valittanut, se on nimittäin sen verran matala yrittäjän kohdalla.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #52

Ehkä silmäsi aukeavat, kun palkkaat joskus työntekijän. Joudut maksamaan hänenkin veronsa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #79

Et joudu. Eikä sellaista asiaa kuin sivukulut ole olemassa. Ei ole kenenkään muun vika, jos yrittäjä ei osaa etukäteen laskea niin yksinkertaista asiaa kuin työvoiman kokonaiskustannukset.

Kari Ahveninen Vastaus kommenttiin #80

huomaa että et ole koskaan palkannut ketään. Kokeile kerran, niin tiedät paremmin.
Kokeile palkata joku pysyvään työsuhteeseen, ja koeta sen jälkeen todeta mitä tapahtuu jos ei ollutkaan sen mukaan töitä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #82

Kuten sanottu, ei kenenkään toisen vika.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Kreikan talous kasvaa. On kasvanut jo toista vuotta putkeen. Sen primääribudjetti on ylijäämäinen.

Jostain syystä maat jotka leikkasivat, säästivät ja panivat toimeen rakenteellisia uudistuksia, nauttivat nyt talouskasvusta.

Euroopassa on yksi maa jonka talous supistuu. Neljättä vuotta peräkkäin. Vasemmistolaisen megavelkaelvytysideologian omaksunut Suomi.

Suomalainen ei vain opi.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Suomi ei tehnyt viime hallituskaudella yhtään elvyttävää budjettia. Jokaisena vuonna valtion menoja supistettiin ja veroja korotettiin, mikä on kiristävää politiikkaa.

Silti työttömyys pahenee, alijäämä syvenee ja velka kasvaa.

Kriisimaiden talouskasvu selittyy pitkälti sillä, että kun riittävän syvälle on menty, niin kasvua on pakko tapahtua, mutta siinä vaiheessa 3 % talouskasvu voi tarkoittaa vähemmän lisää reaalista hyvinvointia kuin 0,1 % talouskasvu maassa joka ei ole käynyt pohjalla.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

WTF?! Julkisen velan lisäys
2011-2012 10mrd
2012-2013 7mrd
2013-2014 9mrd (tuorein)

Jos tuo ei ole elvytystä niin sitten ei ole mikään. Eli tungetaan talouteen ylimääräistä velkarahaa julkisen sektorin kautta.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen Vastaus kommenttiin #10

Alijäämäinen budjetti ei ole sama asia kuin elvytys, eikä ylijäämäinen budjetti välttämättä ole kiristävä. Alijäämä/ylijäämä kertoo velkasumman kasvun/pienenemisen, kun taas elvytys/kiristys kertoo siitä mikä on valtion valinnaisten kulutus- ja investointimenojen loppusumma suhteessa edelliseen vuoteen.

Eli valtiontalous voisi olla esimerkiksi 3 % ylijäämäinen ja sen sijaan, että käytetään tämä ylijäämä kokonaan velanlyhennyksiin päätetäänkin osalla rahoista rakentaa uusi moottoritie = elvytystä.

Ei se ole elvytystä, että valtio maksaa eläkkeet ja palkat huonoinakin vuosina.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #14

Siis jos tuot talouteen ylimääräistä rahaa velkana niin tottakai se on elvyttävää. Se kasvattaa taloutta luonnollisesta tasosta. Toisaalta se kasvattaa palkkoja ja etuuksia luonnottoman korkealle ja näin ajaa maan entistä suurempaan kuseen. Se että maksat palkat ja eläkkeet sen tasoisina ettei tuottavuus riitä niiden kattamiseen, on "elvyttävää".

Tuottavuutta parantaviin investointeihin on ihan järkevää ottaa velkaa. Käyttömenoihin ei.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #14

Jos alijäämäinen budjetti ei ole sama asia kuin elvytys eli lainarahan pumppaaminen talouteen hyödyllisinä investointeina, niin mitä se on?
Tarjolla lienevät seuraavat vaihtoehdot:
a) On otettu syömävelkaa, eli syöty enemmän kuin tienattu
b) On maksettu ulkomaille maksuja, jotka eivät hyödytä Suomen taloutta
c) Lainatut rahat on käytetty korruptioon

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #31
Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #53

Korruptiolla tarkoitan sen perinteisen lahjonnan lisäksi esimerkiksi rahan käyttöä sellaisiin kohteisiin, jotka päättäjä tietää kannattamattomiksi, mutta jotka hyödyttävät päätöksentekijöiden sidosryhmiä. Tuulivomatuki on esimerkki jos ei suoranaisesta korruptiosta, niin sille hyvin, hyvin läheistä sukua olevasta asiasta.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #62

No en toki voi Keskustan menneiden touhujen puolesta puhua, mutta yleisesti ottaen tuollaista ei kyllä kovin paljoa Suomesssa esiinny.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #64

Toivotaan, toivotaan. Ja on se mukavaa jos noin on. Kun on seurannut valtion suurten tietoteknikkahankkeiden kustannusten ryöstäytymisiä alkuperäiseen kustannusaevioon verrattuna moninkertaisiksi, kannattamattomaksi tiedetyn Pisararadan eteenpäin runnomista tai rahan käyttöä kohteliaasti sanottuna absurdin Tallinnan rautatietunnelin suunnitteluun, mieleen hiipii epäilyys, että ehkä täällä ei sittenkään olla aivan niin puhtoisia kuin kuvitellaan.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Ai niin!

Jokaisena vuonna menoja supistettiin?

Menot kasvoivat oikeassa elämässä noin viidellä miljardilla vuodessa vuosina 2011-2014.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Kasvaahan se, kun on ensiksi syöksynyt kymmeniä prosentteja...ja kasvaa siis 0, jotakin...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

No saahan sen velanotolla kasvamaan vaikka äärettömän korkeaksi. Ilman 2000-luvun megavelkaa Kreikan BKT olisi kasvanut trendinomaisesti hieman nykytilannetta alemmalle tasolle. Edellisen vuoden Kreikan bkt kasvoi peräti prosentin vuosivauhtia. Nyt vähän hitaammin. Ilman primääribudjetin alijäämää.

Suomi tekee miljardien alijäämälläkin toista prosenttia supistusta.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Euromaa Irlantiin ennustetaan peräti 5,5 prosentin talouskasvua tälle vuodelle ja vahvaa kasvua tulevillekin vuosille. Tämä on euroänkyröille vaikea selitettävä.

http://www.irishtimes.com/business/economy/goodbod...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Etenkin kun Irlanti jatkaa "itsensä hengiltä säästämistä" pienentämällä menoja ja lyhentämällä velkaa. Ei ole helppoa olla vasemmistolainen talousviisas tänä päivänä kun kaikki faktat ovat omia teorioita vastaan.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Maat joissa talous kasvaa Kreikkaa lukuunottamatta nimenomaan elvyttivät. Kreikassa juju on siinä, että talous putosi niin rajusti alle todellisen tuotannon, että sen oli yksinkertaisesti pakko kasvaa kaikesta huolimatta.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Islanti leikkasi noin 12% valtion menoista ja lisäksi devalvoi noin 50%. Irlanti on säästänyt jo vuosia, velka pienenee. Mikä maa tarkkaanottaen elvytti itsensä ulos talouskriisistä?

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Saksan varakansleri Sigmar Gabriel (SPD, demari) sanoi heinäkuussa olevansa varma siitä, että Kreikan kriisistä löydetään lopulta ulospääsy. ”Er sei aber zuversichtlich, "am Ende werden wir einen Ausweg aus der Krise in Griechenland finden".“ (Stern 07. Juli 2015)

Siltähän tuo nyt näyttää: Kreikka säilyi eurossa, mikä on hyvä juttu ja kreikkalaisten enemmistön tahto. Parlamentti hyväksyi tukipaketin ehdot. On aivan mahdollista alkaa verottaa laivanvarustajia vaikka niin ei ole ennen tehty.

Gabrielin mukaan velkojen leikkausta voidaan harkita ainoastaan, jos Kreikka tekee perusteellisia uudistuksia.

Suomessa voisi pohtia sitäkin, missä se Saksan mystinen kilpailukyky piilee, jos se ei ole palkoissa (joita on viime aikoina korotettu), jos pankkisektori on Euroopan heikoin ja tehottomin (Wahlroos 2015), ja jos esimerkiksi digibarometrissa Saksan sijoitus vaan tippuu koko ajan

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Deflatorisessa palkkapolitiikassa: ei anneta palkkojen nousta tuottavuuden mukana.

Jos Saksalla olisi oma markka, niin luonnollinen seuraus olisi D-markan arvon nousu, joka tekisi saksalaisista tuotteista kalliita ja ulkomaisista halpoja, tilanne tasoittuisi.

Nyt kun on euro, niin näin ei käy vaan kaikki velkaantuvat Saksalle ja Saksan ylijäämä vain paisuu.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Saksa on melkeinpä syypää tilanteeseen alun perinkin ja nyt myös myöhemmin.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

2010-2014 Saksassa kokoaikaisten työntekijöiden vuosiansiot nousivat lähes tonnilla vuodessa, kuukausipalkat 74 eurolla vuodessa, kaavioita:
https://www.lecturio.de/magazin/durchschnittsgehal...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Toisaalta palkkojen nousu Saksassa heikentää sen kilpailukykyä, myös Suomeen nähden.

Jos Suomessa vain maltetaan, eikä lähdetä korottelemaan palkkoja saksalaiseen tahtiin, niin ja tehdään se yhteiskuntasopimus.

Nyt jo Saksalaiset teettävät autojaan ja laivojaan täällä Suomessa. Kilpailukykyä kannattaa edelleen parantaa palkkamaltilla, niin tulee lisää duunia.

------------

Nyt julkaistaan Suomessa huonoja talouslukuja

Lieneekö totta, vai lieneekkö salaliitto ammattiyhdistysten taivuttamiseksi yhteiskuntasopimukseen?

No, olisihan se yhteiskuntasopimus hyvä juttu, mutta huijauksella aikaansaatuna se ei jatkossa tiedä hyvää. Kerran huijattu muistaa sen aina. Jatkuvasti huijattu ei unohda koskaan, eikä edes usko enää huijauksiin.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #46

Saksan pitäisi nimenomaan korottaa rutkasti palkkoja ja tehdä jättimäisiä investointeja. Tämä auttaisi muita euromaita huomattavasti, ja Saksan sisämarkkinat ja tulevaisuuden kasvumahdollisuudet kasvaisivat älyttömän paljon. Saksan talouskuripolitiikka nimenomaan syö koko euroaluetta, ja euroalueen kasvu on myös Saksan etu.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #54

"Saksan pitäisi nimenomaan korottaa rutkasti palkkoja"

Mitä tuollaisia heittelet, Suomi on EU:ssa pelkkä ajopuu eikä pysty vaikuttamaan millään tavalla EU:n toimintaan. Idealistit ovat sokeita uskossaan eivätkä realiteetit merkitse heille mitään.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #59

Kyllä Saksassakin ajatellaan Euroopan etua, tai ainakin sosialidemokraatit ajattelevat. Merkel nyt on oma tapauksensa, josta olisi jo aika päästä eroon.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #65

"Kyllä Saksassakin ajatellaan Euroopan etua"

Saksassa ajatellaan Saksan etua, niin kyllä Suomessakin. Mieti nyt ketkä ovat yhteisvaluutasta hyötyneet pankkien ja rahalaitosten ohella? 20 miljoonan työttömyys ja laskevat kansantaloudet eivät ole eurooopaisten hyöty tässä epädemokraattisessa järjestelmässä.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Totuudesta puheenollen: mikä vika on sotilasdiktatuurissa? Se on Kreikan "luonnollinen tila": kun ei itsekuri riitä, tarvitaan ulkoista kuria.

Yhtäkkiä siirtolaisvirratkin loppuisivat kuin seinään.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Haluatko oikeasti julkaista demokratian vastaisia kommentteja omalla nimelläsi ja pärställäsi netissä? Mieti, oletko ihan rehellisesti tuota mieltä.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Totuudesta puheenollen ... kovin on sinullakin oudot määritelmät sen suhteen.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Aikamoinen mielipide sinulla...

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

"" Kreikan "luonnollinen tila": kun ei itsekuri riitä, tarvitaan ulkoista kuria. ""

No itse asiassa se on vähän enemmänkin kuin vain Kreikan "luonnollinen tila".

Juuri mitään laajempaa kokokuvaa siitä mistä ylikansallisessa "taloudessa" tänä päivänä on kysymys, juuri sitä näissä kirjoituksissa ei edes sivuta. Ei, vaikka skribentti itse peräisi avainsanoissaan nimenomaan älyllistä rehellisyyttä.

"Taloudesta" puhutaan kuin kaikki talous olisi samanlaatuista, puhuttiinpa sitten ylikansallisesta rahakaupasta, valtion- ja kansantalouksista, tai yksityisen ihmisen taloudesta, joka sekin asettuu kaiken muun talouden tavoin pyörimään oman ptolemaiolaisen maailmannapansa, oman tilinpidollisen nollapisteensä ympärille.

Ja yhteiskunnallisessa "keskustelussa" vain väännetään vastakkain erilaisia talousoppeja ja poliittisia ideologioita. Niihin vänääjät itse toki uskovat kuin iankaikkisiin uskonnollisiin totuuksiin. Se on täydellisen sokeuden vallassa harjoitettua, itse itseään vahvistavaa tunnustuksellisuutta, jossa erot näkökantojen välissä ovat kokonaiskuvassa lähinnä vain "keskustelun" kannalta tarpeellisia ja itsetarkoituksellista käymistilaa ylläpitäviä virranpyörteitä.

Olen kirjoittanut täälläkin paljon siitä etteivät nykyisestä gobaalia rahaohjasteista "taloutta" enää määritä mitkään perinteiset, kansantalouksien ajalta kotoisin olevat talousopit. Esimerkiksi 70-luvulta alkanut rahaekspansio ja yritysmaailman ylikansallistuminen sekä siirtyminen 80-luvun mittaan toimialasidonnaisuudesta ekonomistijohtoiseksi ovat ilmiöitä, joita mikään perinteiden talousideologia ei riitä selittämään.

Ylikansallisen rahan, rahakaupan, ohjastama "talous" on tosiasiassa nimenomaan kasvoton "totalitaristinen" koneisto, jonka rattaisiin joutuu kaikki perinteinen taloustoiminta. Viimekädessä kaikki, nyt myös valtion- ja kansantaloudet, alistetaan itse itseään vahvistavan, yhteensulaneen raha- ja pankkijärjestelmän kasvuehtojen palvelijoiksi.

Eikä Kreikan kriisi ratkaisemattomalta osaltaan ole muuta kuin eräänlainen, todellakin tässä kokonaiskuvassa "luonnollinen" tila, jossa itsekurin korvaa taloustotalitaristisen koneiston taholta tuleva kuri. Eikä mitään tosiasiallisesti erilaatuista tai periaatteellisesti erilaista enää tapahdu siinä vaiheessa jolloin valtakulissin ottavat toteuttaakseen sotilaat. Jos poliitikot ovat tottuneet tottelemaan kyselemättä totalitarismia henkilöiviltä tahoilta rahakaupan legitimaation perusteita, saa sitten nähdä mitä sotilaat tottelevat.

Rahataloustotalitarismin syntyhistorian jäljittäminen ja sen olemassaolon tunnistaminen ja tunnustaminen vaatisivat juurikin sitä poliittisen pukarin tässä blogissaan vaatimaa "älyllistä rehellisyyttä". Sitähän kenelläkään ei ole. Polittiset ideologiat ja taloudelliset opit ovat niin rakkaita, etteivät "kansalaiskeskustelijat" omiin äänenpainoihinsa rakastuneina totuudenjulistajina pysty niiden täydellistä konkurssia huomaamaan.

Osa tuosta omiin argumentteihin rakastumisesta on aitoa moraalipaatosta, joka sitten tulee näkyviin reagointina juuri tällaisiin heittoherjoihin kuin mitä ärsyttävä viittaminen sotilasdiktatuuriin on.

Ihmiset jotka ovat älyllisesti täysin eksyksissä ovat kiivaimpia moralisoijia. Heille on ominaista "Humen giljotiinin" kääntäminen nurinpäin. Humehan totesi, ettei tosiasioista voi johtaa moraaliarvostelmia -- mutta nykyisin omaan moraalivaahtoonsa hukkuvat julistajat huutavat tuomiota tosiasioille, joitra todellisuudessa ei saisi olla olemassa.

Hyötyniemi, olet tavallaan oikeassa. Kyllä ne näillä näkyvin siellä ovat jo nurkan takana odottamassa, sotilaat ja panssarit. Eikä suuressa kokonaiskuvassa toinen totalitarismi ole toista pahempi tai parempi. Ehkä sotilaat sitten todellakin ratkaisevat omalla tavallaan myös Afrikasta tunkeutuvien maahantulijoiden ongelman.

Sitä saa mitä tilaa, ja tilaajana on kasvoton kaikkivoipa raha. Siinä on se ja sama mitä Sipilä on selittelevinään, mille Stubb on hymynaamallaan hymyilevinään, tai miten perusteellisesti Soini pystyy kaikki vaalilupauksensa pettämään.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Kiitos ... Jos TOTTA puhutaan, sotilasdiktatuuri on oikeastaan toimivampi hallintomuoto kuin talousdiktatuuri: fyysinen sotilashallinto huolehtii (omalla tavallaan) kaikista yhteiskunnan tehtävistä, kun taas ne "talousasiantuntijat" huolehtivat vain rahan virtauksista jättäen ihmisten yhteiskunnan oman onnensa huomaan :o)

Toinen ero diktatuurien välillä: kun Espanjan, Portugalin ja Kreikan (ja Argentiinan, Chilen ...) sotilasdiktatuurit vähitellen kehittyivät moniarvoisemmiksi ja muuttuivat lopulta takaisin miltei demokratioiksi, "järkeen" perustuva talousdiktatuuri voi regeneroitua ilmeisesti vain täydellisen romahduksen kautta.

Myös Suomi kehittyi Kekkosen saneluvallan aikana demokratiana yhä paremmaksi, kunnes alettiin siirtyä Koiviston aloittamaan "talousasiantuntijoiden" valtaan ... nyt olemme jo pitkällä talousdiktatuurissa jossa totuuksia on vain yksi. Hillukaa te vain toreilla jos ette ymmärrä.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #61

"" Jos TOTTA puhutaan...""

Kyllä, voi olla totta että sotilashallinto järjestäisi elämän perustarpeet paremmin jokaisen saataville. Se on sille ominaista toimintaa. Sen sijaan taloustotalitarismi on tässä mielessä täysin kylmä "järjestelmä" -- se on nimenomaan kaikkea sosiaalista vastuuta kiertämään kehittynyt, vain rahan kaikkivoipaisuuskuvitelman pohjalta vain numeerisia tilejä kasvattava, todellisia kasvojaan valistamaton totuusjärjestemä.

Mutta ulkoinen kuri pitäisi kuitenkin ennen pitkää korvata sisältä päin syntyvällä omaehtoiselle kontrollilla. Mikään kannettu vesi ei kaivossa pysy. Ei kreikkalaisten auttamisessa, vielä vähemmän kehitysmaakulttuurien auttamisessa. Demokratiassa on nimenomaan tämä ongelma: sen pitää syntyä ja päästä kehittymään "sisältä käsin". Demokratia esimerkiksi tarvitsee "oman" yhteisön ja oman kulttuurikoodiston. Demokratia ei voi olla ylikansallista tai "monikulttuurista". Sitä ei voida asettaa "ulkoa".

Taloustotalitarismin asettamat ehdot ovat suuresti julkilausumattomia. "Talouskeskustelua" -- sikäli kun ideologioiden pohjalta nouseva kuvitelmien julkisuudessa kelluttelu mitään "keskustelun" nimeä edes ansaitsee -- hallitsee tosiaankin nimenomaan moraalinen paatos. Moraalituomio suunnataan ideologiasta riippuen joko ökyrikkaaseen yläportaan porukkaan tai laiskuuttaan köyhään tyytymättömään sakkiin, joka ei muka sosiaalista tai muutakaan tukea "ansaitse".

Tähän moraalipaatokseen yhtenä elimellisenä osana kuuluu myös tuo Humen giljotiinin ylösalaisin kääntäminen. Moraalin todisteluna vaaditaan todellisuutta näyttäytymään ideologisten arvojen mukaisena. Niinpä kun nämä poliittiset pukarit huutavat "demokratiaa!", siinä on tietysti kyseessä enemmänkin moraalin mukainen todellisuuden pakottaminen johonkin ajatushyveeseen. Se on "pakkodemokratiaa!". Eikä siis mitään millä olisi tekemistä minkään ihmiselle "luonnollisen tilan" kanssa.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Harvinaisen suoraa ja rehellistä tekstiä kyllä Kinnuselta.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Hyvä kirjoitus. Euroalueella taitaa tosiaan olla kaksi tietä. Joko tulonsiirtounioni/liittovaltio, tai sitten Kreikan euroero.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Periaattessa jos tehdään oikeanlaista politiikkaa, tuohon jää aika paljon välimuotoja.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Euroalueella taitaa tosiaan olla kaksi tietä. Joko tulonsiirtounioni/liittovaltio, tai sitten Kreikan euroero."

No ei tuollain vaan yhteisvaluutta häviää kokonaan jos tuota tulonsiirtounionia yhteisverotuksineen ei saada aikaiseksi. Tosiasia on ettei tulonsiirtounionia tule ja siten tiedämme jo euron tulevaisuuden.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Mihin yhteisverotusta oikeasti tarvittaisiin? Aika lailla samaan lopputulokseen päästään, jos harmonisoidaan verotusta muulla tavalla.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Mihin yhteisverotusta oikeasti tarvittaisiin?"

Tulonsiirtoihin. Olemme jo huomanneet ettei yhteisvaluutta pysy pystyssä ilman jatkuvia tulonsiirtoja ja nämä on helpompi tehdä EU:n yhteisestä kassasta.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #45

Tehdyt tulonsiirrot ovat Euroopan talouden mittakaavassa niin naurettavan pieniä, ettei yhteisverotukseen niiden puolesta ole pienintäkään tarvetta. Saksa olisi yksin voinut maksaa kaikki tähän mennessä annetut tukipaketit eikä olisi edelleenkään talousongelmissa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Juu hyvä kirjoitus, eipä taida tämä Kreikan tilanne selvitä vielä tälläkään paketilla lopullisesti, hetken hengähdystä tällä taas ostetaan. Sehän on itsestäänselvyys, ettei euro valuuttana tällä hetkellä toimi, Suomikin on tällä hetkellä isoissa vaikeuksissa osaltaa juuri euron takia.

Niinkuin talousviisaat sanovat, Suomi on periaatteessa tehnyt kaiken oikein ja lopputulos on silti kauhea

Kreaikan velkojen leikkaus olisi varmaan se ainoa oikea tie, vaatisi se sitten miten monta takinkääntöä tahansa, tietysti jos Kreikka lähtisi eurosta, sama helpotus koittaisi. Taitaa vaan olla niin, että Kreikkaa roikutetaan tässä mukana, ettei euron puolustajat menetä kasvojaan.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Ei täällä Suomessa olla kyllä paljoa mitään tehty oikein. Voitaisiin vaikka aloittaa siitä, että elvytetään kunnolla rakentamalla infraa ja vähentämällä julkista korjausvelkaa, ja sitten sopeutetaan samalla sellaisilla keinoilla, jotka eivät tuhoa pienituloisten elämää eivätkä luo välillisesti lisäkustannuksia esim. kasvaneiden sairauskulujen kautta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Nyt on ikävä totuus todettu. Kauankohan johtavilta poliitikoilta kestää myöntää tämä?"

Ikävä totuus on ollut politikkojen tiedossa, samoin kuin asioita seuraavan tiedossa.

Todellisuus ei valitettavasti muutu siitä miksikään vaikka siitä toitotetaan. Tämäkään kirjoituksesi ei avaa kenenkään sellaisen silmiä joka tähänkin asti on kulkenut simmät ummessa, tai uskonut vain sen mitä joko ministerit tai populistiset oppositiopolitikot ovat asiasta tiedottaneet.

Totuuteen kuuluu kaiken lisäksi vielä paljon sellaista mikä sinulta tuossa pitkässä blogissasi jäi sanomatta. Niiden sanomatta jääneiden totuuksien esiin tuominen monimutkaistaa asiaa edelleen, sillä ne kiistävät myös sellaisten ratkaisumallien mielekkyyden joihin kenties viittaat, tai vihjaat, mutta et suoraan esitä mitään.

-----------

Minä olen asiasta sitä mieltä että tätä asiaa ei vie yhtään eteenpäin vaikka kansalaisille kerrottaisiin mitä totuuksia, tai valheita tahansa. Se on vähän sama asia kuin jos joku tiedemies tai fyysikko toisi vaikean ongelmansa julkisuuteen ja toivoisi kansan ratkaisevan sen.

Eihän siitä mitään sillä tavalla tule, vaikka kuinka rehellisesti kertoisi kaikki asiaan liittyvät faktat ja pulmat. Kansa vain töllää ja ihmettelee, eikä ymmärrä asiasta enempää kuin sika hopealusikasta.

Tällä perusteella ei ole ihme että monet hallituspolitikot kertovat asiasta yksinkertaistettua totuutta, tai vain jonkin tarinan, minkä tahansa helpohkon tarinan, mikä tekeen kansan tyytyväiseksi tai saa kansan edes jotenkin vakuuttuneeksi siitä että ministereillä on asia hanskassa.

Oppositiopopulistit voivat myös aivan rauhassa kertoa asiasta omaa satuaan, ja kerätä sillä kansalaisten äänet. Kunhan se vain on sellainen satu mitä hallituspolitikot eivät pysty uskottavasti kiistämään.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Timo Harakka on muuten kirjoittanut eurokriisistä todella kansantajuisesti ja totuudenmukaisesti.

Käyttäjän MiikaKautto kuva
Miika Kautto

http://www.soininvaara.fi/2015/08/14/pitaisiko-eur... Osmo Soininvaara kirjoitti hyvin mitä pitäisi tehdä. Olen henkilökohtaisesti pitkälti samaa mieltä. Suomi ei ole tehnyt elvyttävää talouspolitiikkaa, vaikka olemme ottaneet jatkuvati lisää velkaa. EU komissiosta on jo tullut jo viestejä että investointeja ei tulevaisuudessa otettaisiin huomioon määritellessä budjetti alijäämää. Tämä antaisi mahdollisuuden elvyttävämpään talouspolitiikkaan. USA ja Ruotsissa on tehty elvytystä, kummassakin maassa työlisyys on hyvissä kantimissa.

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Samat johtopäätökset itselläni. Soininvaara on todella viisas mies ainakin tietyissä asioissa.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

USA on "elvyttänyt" lähes vuosisadan. Dollarin erityisasema antaa siihen mahdollisuuden.

Ruotsin Borgin "elvytys" oli veronalennuksia ja sosiaalietujen heikennyksiä. Ne kyllä osoittautuivat tehokkaiksi.

Kannattaa lukaista mitä Borg teki toisin kuin "elvyttäjät ".

http://www.spectator.co.uk/features/7779228/sweden...

Käyttäjän LassiJskelinen kuva
Lassi Jääskeläinen

Borgin onnistumisesta on kyllä paljon toisenlaisiakin mielipiteitä. Toisaalta on ihan totta, että ainakin osa toimista onnistui.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Soininvaaran kirjoituksessa ei ole ainoatakaan virkettä, josta olisin eri mieltä. Hienointa on huipennus: "Meidän kannattaisi edistää eikä vastustaa ajatuksia talouspolitiikan koordinoinnista."

Reino Jalas

“Totuus on se, että tukipaketit eivät ole toimineet niin kuin
niiden sanottiin toimivan, eivät olisi voineet toimia, eivätkä
tule toimimaan jatkossakaan.”

Laajempi totuus on että kyse ei ole vain Kreikan tukipaketista, vaan kyse on myös eurosialismista! Siitä miten pitkälle nykyistä utopiaa aiotaan ja halutaan kehittää eteenpäin, koettaa EU-sosialismia toteuttaa.

Sosialidemokraattinen unelma on sellainen jossa koko Euroopan maakohtaiset elintasoerot on tasattu verotuksen ja sisäisten tulonsiirtojen avulla.

Suomen sisällä tällainen tasaus tarkoittaa sitä että Taivalkoskella on asukkailla yhtä hyvät autot kuin Helsingissäkin ja on muutenkin yhtä vaivatonta asua kuin etelässäkin, ahtaassa Ruuhka-Suomessa.

Nykyään eri EU-maiden vuotuinen BKT/€ asukasta kohden näyttää tällaiselta.

Eurostat 2014 EU BKT/€ maittain
Luxemburg ... 88.500
Tanska ....... 45.600
Ruotsi ......... 44.400
Irlanti ......... 40.200
Hollanti ...... 39.300
Itävalta ...... 38.500
Suomi ........ 37.600
Belgia ....... 36.000
Saksa ........ 35.400
Britannia .... 34.500
Ranska ....... 32.200
Euro alue, 19 maata .. 29.800
EU 28 maata .... 27.300
Italia .............. 26.600
Espanja ........ 22.800
Kypros ......... 20.500
Malta ........... 18.500
Slovenia ...... 18.100
Portugali ...... 16.600
Kreikka ........ 16.300
Viro ............ 14.800
Tsekki ......... 14.700
Slovakia ...... 13.900
Liettua ........ 12.400
Latvia ......... 12.100
Puola .......... 10.700
Unkari ......... 10.500
Kroatia ........ 10.200
Romania ....... 7.500
Bulgaria ........ 5.800

Euroopan maakohtaisissa tuloeroissa on sosialidemokraattista tasattavaa, ja sitä on paljon.

Muodostettavan EU-liittovaltion ja EU-Tulonsiirtounionin verotuksella rahaa pitää siirtää joka vuosi valtavat määrät yläosan mailta alaosan maille.

---
Kreikan tuottavuus on viimeiset 20 vuotta ollut erittäin heikko. Sen nykyinen 16.300€ lukema ja sen mukainen sijainti on täysin keinotekoinen. Ranking-sija perustuu valtavaan 2002...2015 tapahtuvaan ulkomaisen velan ottoon ja vuosikymmeniä jatkuneisiin 7 Mrd € vuosittaisiin EU-avustuksiin.

Oikea elintasosijainti Kreikaalle olisi jossakin Puolan...Liettuan viiteryhmien kohdalla. EU-alueen eurososialismi ja nykyinen ajattelutapa kuitenkin lähtee siitä, että Kreikka, poloinen on aivan oikealla, ansaitulla sijainnillaan.

Toistaiseksi myös köyhät euromaat Viro, Latvia, Liettiua etc. rahoittavat Kreikkaa ja sen nykyistä kuplaan perustuvaa elintaso-rankingia.

Muiden euromaiden pitää tukea sitä niin paljon, että kreikkalaiset eivät joudu hätään ja puutteeseen, tai joudu tekemään ala-arvoisia halpahommia. Siksi eurososialismi jatkossakin rahoittaa ja pitää Kreikkaa nykyisessä ranking-asemassaan.

---
Pidempiaikaisena Eurososialismin ja EU-Liittovaltion tavoitteena on että kaikki keskiarvon alapuolella olevat maat nostetaan tulonsiirroilla lähelle ylempänä olevien maiden tasoa.

Tämä on ehdoton edellytys sille, että Euro-rahaliitto voi säilyä pystyssä. Tämä tosiasia on sanottu monen eurooppalaisen arvovaltaisella suulla.

Kreikan 3-tukipaketti ja Kreikan elättihomma nyt mennä tökkii taas tällä joitakin vuosia tällä säädöllä eteenpäin. Mutta Eurososialismin iso ongelma pysyy!

Ummistetaanko silmät, ei myönnetä koko asiaa olevan olemassakaan. Euroalueella jatketaan vaan rääpien kontaten eteenpäin, ja varrotaan kun asia räjähtää silmille.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Kreikan velkaantumisen hassu seuraus on ollut vielä se että kansalaisten varallisuus on kasvanut kohisten. Mediaanikreikkalaisen nettovarallisuus on suurempi kuin saksalaisen tai ruotsalaisen.

Kreikan valtio on ikäänkuin bulvaani joka ottaa nimiinsä helvetisti velkaa, siirtää rahat kansalaisille ja menee kertomaan velkojille ettei hänellä ole rahaa.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

"" Laajempi totuus on että kyse ei ole vain Kreikan tukipaketista, vaan kyse on myös eurosialismista! ""

Niinpä. Mutta vielä laajemmin ajatellen kysymys ei ole ainoastaan jonkin totuusjärjestelmän pykälöimästä "taloudesta", vaan ylimalkaan siitä millaisten yksikköjen puitteissa elintärkeimmät inhimilliset tekijät ovat hyödynnettävissä.

Tuolla Hyötyniemen kanssa keskustelin siitä, että esimerkiksi "demokratia" syntyäkseen ja kehittyäkseen tarvitsee oman yhteisön jota sitoo sen oma moraalikoodisto. Ei voi olla olemassa ylikansallista tai "monikulttuurista" demokratiaa. Eikä mikään sen enempää militaarikeinoin kuin "talouden" pakottamistoimin ulkoapäin tuotu "demokratiakehitys" ole koskaan onnistunut eikä tule onnistumaan.

Eurooppalaisten on lopetettava veden kantaminen Afrikan kaivoihin. Mutta tietysti niiden pitäisi ensin lopettaa veden kantamiset toistensa kaivoihin.

Siinä ei siis ole kyse pelkästään siitä ajatuskummajaisesta, jota nimitämme "taloudeksi" -- rahaohjasteinen "talous" on tosiaan vain eurooppalaisella uudella ajalla kehittynyt harhainen kartesiolaisen objektivaation muoto, jossa numeeristen ja näennäiseksaktiudellaan ymmärrystä noituvien formalismien kuvitellaan vastaavan todellisia sisältöjä -- vaan siinä on kyse kaikista aivan perustavanlaatuisista inhimillisen kehityksen tekijöistä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Sinänsä mielenkiintoisa kun kaikki asiantuntijat ja poliitikot myöntävät ettei tälläkään Kreikan tukipaketilla ole mitään hyötyä euroalueelle tai Kreikalle mutta silti tätä puolustetaan järkevänä ja ainoana oikeana ratkaisuna. Tämä tukipakettiralli vain pidentää lamaa ja toisaalta pitää euromaita EKP:n määräysvallassa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Jarmo, ilmeisesti et ole huomannut kuinka mm. Stubb tunnusti/perusteli tämän Kreikan viimeisen tukipaketin euroryhmän hyväksymisen jäkeen kuinka näin Kreikka pysyy euromaana (uhka olemassa euroalueen hajoamiseen yhä) ja eurovaluutta ylipäätään pystyssä sillä sekin on vaatavyöykkeessä.

IL; "Päädyimme siihen, että Kreikan ajautuminen ulos eurosta olisi tullut kalliimmaksi ja ajattelimme myös euron tulevaisuutta."

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015081420181852_...

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Päädyimme siihen, että Kreikan ajautuminen ulos eurosta olisi tullut kalliimmaksi ja ajattelimme myös euron tulevaisuutta."

Tämä nyt tarkoittaa vain kurjuuden ja kärsimysten pitkittämistä tekohengittämällä toimimatonta yhteisvaluuttaa. Samalla tietenkin Suomi velkaantuu lisää työttömyyden noustessa uusiin ennätyslukemiin.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Juuri sitä. Mutta kun euro ja euroalue.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Joku aikoinaan sanoi, että Kreikan kuuluu olla mukana..
Olikohan Lipponen.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ei ollut. Suomalaiset eivät uskoneet Kreikan lukuihin, kun euroa tehtiin, mutta eurooppalaisen kulttuurin kehdon symboliarvo oli Ranskalle ja Saksalle suuri. On vieläkin.

Käyttäjän PauliLaasonen kuva
Pauli Laasonen

Valtioille ei pitäisi antaa velkaa kun kerran on verotus oikeus . tästä johtuu koko talousongelmat ydin on tässä, poliitikot ottavat velkaa näyttäkseen äänestäjille mitä hyvää he antava, mutta kun se hyvä pitäisi maksaa heti niin kansa tiedostaisi mistä on kysymys.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Paul Krugmanin mielestä valtioilla on ihan liian vähän velkaa. Myös Yhdysvalloilla, jolla sitä on toista sataa prosenttia bkt:sta. Krugman ehdottaa reipasta lisävelan ottoa infrastruktuuri-investointeja varten.

Käyttäjän PauliLaasonen kuva
Pauli Laasonen

Jos talous kasvaa ja jos on investoinneista kysymys ei syömävelkaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset