*

Kepillä muurahaispesää Uskalla sohia!

Sote tehdään lopulta punamultayhteistyönä

  • Punamultayhteistyöllä on Suomessa pitkät ja menestyksekkäät perinteet.
    Punamultayhteistyöllä on Suomessa pitkät ja menestyksekkäät perinteet.

Hallituksen yritelmä sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistukseksi on jälleen kerran ajanut karille. Hallitus on pikaisissa palavereissaan päätynyt siihen, että korjattu lakiesitys tuodaan eduskuntaan loppusyksystä ja maakuntavaalit pidetään 2018 tammikuun sijaan lokakuussa. Ei tule takkia eikä housuja tästäkään, sanokaa minun sanoneen.

Olen ollut jo pidemmän aikaa vakuuttunut siitä, että kolme hallituskautta vaikeuksissa rämpinyt soteuudistus tulee toteutumaan, kun yksi keskeinen pala saadaan loksahtamaan kohdalleen. Se ei kuitenkaan vielä kertaakaan ole ollut mahdollista ja sen on voinut sanoa heti kättelystä lähtien.

Oleellinen puuttuva pala on oikea hallituspohja. Suomen historian merkittävimmät uudistukset, olivatpa kyseessä sitten lapsilisät tai kansaneläkkeet, peruskoulu tai terveydenhuolto, on tehty punamultapohjalla, sosialidemokraattien ja Maalaisliitto-Keskustan yhteistyönä. Mukana oli toisinaan myös SKDL. Nyt kannatukseltaan vastaavan kokoinen puolue on Vihreät, joka sopisikin uuden maailman punamultahallituksen kolmanneksi hallituspuolueeksi.

Miksi näin on?

Sote-uudistus on nyt kahdesti törmännyt perustuslain kannalta mahdottomiin vaatimuksiin palveluiden yksityistämisestä ja toteuttamisesta epädemokraattisissa rakenteissa. Palveluiden yhtiöittämistä ja yksityistämistä, "vahvoja peruskuntia" ja niiden rengeiksi alistettuja maalaiskuntia ja kuntien pakkoliitoksia on ollut jatkuvasti vaatimassa keskeisistä puolueista vain Kokoomus.

Kun puhutaan verovaroin tuotettavista julkisista palveluista, ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan palveluiden tuottamisen suhteen. Veronmaksajilla tulee olla mahdollisuus saada tiedot siitä, miten palveluihin osoitetut rahat käytetään ja että palvelun tuottaja toimii palvelun rahoittajan ja käyttäjän etujen ohjaamalla tavalla. Lyhyen tähtäimen voitontavoittelu sopii kovin heikosti sellaiseen monimutkaiseen, pitkäjänteiseen ja monesta tekijästä koostuvaan asiaan kuin kansanterveys ja sosiaalityö.

Voi olla, että SDP puolustaa liian fanaattisesti julkista palveluntuotantoa ja julkisen sektorin työntekijöiden etuja, itse olen jäävi sitä arvioimaan. Uutisista ja tutkimuksista saamani käsityksen mukaan suomalaiset sote-palvelut toimivat ammattimaisesti, kustannustehokkaasti ja tuovat avun ihmisten ongelmiin. Ongelmana on palveluiden riittävän nopea saatavuus ja riittävän vähäinen integraatio eri palveluntuottajien kesken.

En tiedä miten palveluntuottajien määrän lisääminen voisi auttaa tähän ongelmaan. Yksityistämisen kustannukset onkin arvioitu kolmeksi miljardiksi, pääasiassa tehottomuuden lisääntymisen vuoksi. Missään tapauksessa tämä "änkyröinti" ei voi olla perustuslaillinen ongelma.

Keskusta taas haluaa soten toteuttajaksi 18 maakuntaa. Asiantuntijat ovat esittäneet, että järkevä sotealueiden määrä olisi 10-12, joten Kepun mallissa on 6-8 toimijaa liikaa. Sikäli kun Keskusta kuitenkin hyväksyisi ajatuksen siitä, että maakunnille annettaisiin aito itsehallinto esimerkiksi tulonhankinnan osalta, en näe tässäkään perustuslaillista ongelmaa. Kyllä ne alueet, jotka eivät itse pärjää ajastaan sitten hakeutuvat isompien kumppaneiden kylkeen. Näinhän on käynyt kuntienkin osalta. Valitettavasti prosessin pitkittyminen on usein aiheuttanut sen, että palvelut ja julkinen talous ehtivät ajautua kriisiin ennen kuin päättäjät ryhtyvät toimenpiteisiin.

Vihreät eivät ole sanoneet sotesta mitään erityisen konkreettista, mutta se on todennut kannattavansa pääasiassa julkisia palveluita ja hyväksyvänsä maakuntamallin etenemisen pohjaksi. Kenties puolueella on pakettiin tarjottavana kuitenkin ajatuksia uudenlaisesta palvelutarjonnasta tai tietojärjestelmien paremmasta hyödyntämisestä.

Optimaalinen malli olisi kompromissi

Paras malli soteuudistuksen toteuttamiseen olisikin lähteä havittelemaan suoraan 10-12 sotealueen kokonaisuutta. Luontevin pohja tälle olisi vanha läänijako. Yksittäisten aluerajalla olevien kuntien olisi kuitenkin saatava tehdä valintoja siitä, mihin alueeseen haluavat kuulua. Jos alueellisia palveluita ja edustusta halutaan turvata, Keskustan maakunnat voisivat vaikka toimia läänien sisäisinä vaalipiireinä valtuustoja valittaessa.

Lääneille tulisi antaa laaja itsehallinnollinen oikeus päättää itselleen soveltuvat tavat hankkia tuloja ja järjestää palveluita lain puitteissa. Se voisi kerätä rahansa kunnilta väestö- tai käyttöpohjaisina maksuina, sille voitaisiin jyvittää joitakin kunnallisten verojen tuottoja tai tuotto-osuuksia, tai sitten se voisi, asukkaiden niin halutessa, kerätä omaa läänikohtaista veroa.

Tämän mallin puitteissa voidaan sitten kokeilla eri tavoin myös potilaiden valinnanvapautta ja löytää siihen toimivat keinot. Alueita ei kuitenkaan pidä pakottaa toteuttamaan palveluita millään tietyllä tavalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Uskotko, että seurava vaalitulos sen mahdollistaa?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ihan varmasti, mikäli maal... öh, keskusta uskaltautuu hallitukseen ilman kokoomusta. Paikkamääristä ei jää kiinni.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Eipä kaiveta taas skalpellia kuopastaan ja lähdetä sotapolulle kybertiedon pohjalta. Ehkä kansalaisten olisi syytä unohtaa spekulaatiot puolueista ja niiden erilaisten koalitioiden kyvykkyydestä soteratkaisuun, järkevään sellaiseen. Se veivaus ja tulokset on jo nähty monen hallituksen aikana.

Meidän, kansalaisten on otettava suora valta käyttöön.
Me asiakkaat ja lääkintähuollossa toimivat muodostamme oman foorumin ja sitä kautta ratkaisumallin, jota hallitus ei kykene laulamaan suohon, itse siihen suohon uppoamatta.

Ohessa yksi aloitusmallinnus, joskaan ei varmaan kaikkia tyydyttävä.

Parasta on unohtaa toistaiseksi kaikki maakuntahallinnot, sotealueet ja valinnanvapaudet. Otetaan lähtöarvoiksi pelkästään terveysalapalvelun riittävätasoinen saanto ja kustannusten kurissapito. Sosiaalipalveluratkaisut kypsyvät siinä rinnalla ja mahdollinen soteavioliitto solmitaan, joa tarve ilmenee.

Etsitään siis terveydenhuollon vaikuttavin kokonaisuus. Luonnollisesti se on se potilasvirta, joka muodostaa niitä kirottuja jonoja monien sairauspalvelujen luukuille. Mistä se potilasvirta syntyy. Sehän syntyy niistä ihmisistä, jotka elävät Suomessa terveenä, vähän sairaana, tai todella vaativan sairaudenhoidon tarpeisena. Kun tämän populaation terveydentilaa nostetaan muutamaa astetta korkeammalle, niin saattaa hoidettavien asiakkaiden jonot kutistua joidenkin mielestä jopa liiaksi. Sitä myöden sairaudenhoitomenot romahtavat hälyttävästi.

Miten siis saadaan kansa terveemmäksi. Siihen tarvitaan Nantes porkkanaa, keppiä ja vähän rahaakin. Työpaikkoja tuskin montaa menetetään, ne vain muuntuvat toisenlaisiksi.

Kampanjan alku voisi olla se tilanne,kun kaksi ihmistä alkaa miettiä lapsen hankkimista. Olkoot lapsi sitten omatekemä, tai muutoin hankittava. Sillä ajatuksella on syytä hakeutua asiantuntijatoimijalle, joka selvittää halukkaiden riskit ja mahdollisuudet saada tulevalle lapselleen hyvä ja terveellinen elämä. Tottakai on niitäkin, joittenka kohdalla... hupsista, kävikin ajolähtötilanne. Porkkanalla ja kepillä tulee siis olemaan käyttöä. Kyseinen toimielin on pikkasen laajempialueinen, kuin nykyinen neuvolatoiminta. Tällä toimella saadaan lapsen kehittymisen tärkeimmät aikajaksot hallintaan. Ellei pohja ole hyvä ja kestävä, niin virheitä ei saada myöhemmin millään korjattua.

Kampanja jatkuu edelleen koko ihmisen elinkaaren ajan syntymästä aina siihen asti, kun hiekka rapisee arkulle.
Varhaislapsuus, lapsuus, kouluikä, työelämään valmistautuminen, työelämä ja vihdoin eläkeaika. Jokainen elinkaariosio vaatii oman ohjelmansa henkilökohtaisen terveyden huolintaan. En ala niitä tässä avaamaan,kun vaimo huhuilee kahville.

Lyhyesti rahoituksesta. Rahoitus toteutetaan yhteisellä kansalaisturvavakuutuksella. Tämä tulee liittymään myös sosiaaliturvan lohkolle. Pidetään mielessä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Jos tuollaista ajatellaan vielä SDP:ssä, Ranskan sosialistien kohtalo odottaa.

Suomen EU- ja euro -asiassa yksi ratkaiseva puolue on kiistatta kokoomus, ensin kepun kanssa hallituksessa vv. 1991-95 ja sitten vv. 1995-2003 Lipposen hallituksissa. -

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Tälläajattelulla Ranskan kohtaloa ei tule. Kun tekee ehdotuksia, joissa on järkeä ja joilla on mahdollista saavuttaa halutut tulokset, niin kyllä ihmiset sen tajuavat. Kokoomuksen kaverikapitalismin pakkosyöttö muka hyvien tavoitteiden varjolla on ollut niin läpinäkyvää, ettei kukaan soten toimivuudesta oikeasti kiinnostunut puolue sen kanssa voi kimppaan lähteä.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Viimeisin gallup puolueiden kannatuksesta on 22.06. ja sen mukaan kokoomuksen kannatus oli 21% ja rapiat päälle. Demarien kannatus oli 19% ja keskustan 16,8%. Vihreiden kannatus oli 14,9%. Jos joutuisin veikkaamaan seuraavan hallituksen koostumusta, niin sanoisin, että se tulisi muodostumaan kokoomuksen, demarien ja vihreiden varaan, koska heidän yhteenlaskettu kannatuksensa olisi tuon perusteella noin 55%.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005264630.html

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #6

Ihan mahdollinen kuvio. Kukaan tuskin kuvittelee, että kokoomuksella ja keskustalla olisi jokin periaatteellinen ero. Sellainenhan edellyttäisi periaatteita. Talvisodan 80-vuotismuistoissa jollekulle saattaa tulla mieleen Kyösti Kallion ja Toivo Horellin periaatteellinen ero, mutta sitten taas palaavat ajatuksiin Orpo ja Rehula.

Luulen muuten, että tulevista hallitusneuvotteluista seuraa vihreän tulo pääministeriksi. Vihreillä on eniten menetettävää oppositiossa.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen Vastaus kommenttiin #9

Ei ole Kepullakaan enää oikeita periaatteita. Samanlaisia kaverikapitalisteja ne on kuin Kokoomuskin. Ajat on kovat kun demarina kuuluu maan kovimpaan markkinatalouspuolueeseen.

Jos Kokoomus pääsee pääministeripuolueksi seuraavalla vaalikaudella, niin me olemme kyllä velkaselvityksessä ja IMF:n ohjauksessa sen loppuun mennessä. Sen verran railakkaasti tuo Kreikan kuppa Kokkareita vaivaa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

S-J Pietikäinen, toimittaja Helenä Petäistö, joka on seurannut vuosikymmeniä Ranskan politiikkaa totesi Macronin, joka on entisen, sosialistisen presidentin Hollanden löytö, ajaa politiikkaa joka muistuttaa pitkälti pohjoismaista sosialidemokratiaa.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Kiville menneen sote-esityksen keskeisin virhe oli siinä, että valinnanvapausmallissa Kaksi osapuolta hoidon järjestäjä (tilaaja) ja hoidon toteuttaja (yritys tai yhteisö) olisivat voineet tehdä keskenään erilaisia hoitosopimuksia. Kolmannelle osapuolelle eli valtiolle oli varattu maksajan rooli. Potilas siinä välissä olisi ollut pelinappula. Kokonaisrahoitus olisi määräytynyt nappuloiden määrän perusteella.

Käyttäjän OlliBackstrom kuva
Olli Bäckström

On selvää, että alueellisesti kattava uudistus voidaan toteuttaa vain kuntapuolueen (sdp) ja maakuntapuolueen (keskusta) yhteistyönä.

Kokoomus toki edistää ahkerasti westendiläisen rentier-luokan privaatteja intressejä, mutta siinä joukossa ei lopulta ole kyse koko valtakunnan edusta vaan lähinnä vain muutamien rapujuhlille osallistujien hetkellisistä mielihaluista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset