Kepillä muurahaispesää Uskalla sohia!

Laittomat maakuntavaalit ovat sulaa hulluutta

Suomessa aiotaan järjestää ensi syksynä maakuntavaalit. Itsekin tätä oman puolueeni puitteissa pähkäilen ja mitä enemmän asiaan olen joutunut perehtymään, sitä hullummalta tilanne alkaa vaikuttaa. Ensimmäinen huolenaihe on se, että vuosi on jo pitkällä, mutta vaalien järjestämiseen vaadittavaa vaalilakia ei olla käsitelty, saati sitten hyväksytty eduskunnassa. Yhtä lailla epäselvää on se, miten maakunnille siirtyvät tehtävät käytännössä järjestetään ja organisoidaan.

Kun tätä lainsäädäntöä ei ole, niin ehdokashankinta on hivenen haastavaa kun mahdollisille ehdokkaille ei osaa sanoa, mistä käytännössä toimielin päättäisi ja miten sen työskentely olisi järjestetty. Aika harva lähtee ehdolle vaaleihin, joita ei ymmärrä. Vielä vaikeampaa on suunnitella vaalikampanjaa tilanteessa, jossa ei ole selvillä, millaisia kysymyksiä maakuntavaltuusto käytännössä ratkoisi.

Vallattomat maakunnat toimivat suojakilpenä hallitukselle

Tyly tosiasia taitaa ollakin se, ettei maakuntavaltuustoille jää käytännössä päätösvaltaa juuri mistään. Maakuntahallintoon siirretään nykyisten ELY:jen ja AVI:en tehtävät, jotka ovat pitkälti lakien säätelemää luvitus-, arviointi- ja valvontatyötä. Maakunta ei voi alkaa soveltaa lakia eri tavalla kuin muualla maassa, joten itsehallintoa jää lähinnä joihinkin pieniin työn organisointia koskeviin yksityiskohtiin. Työllisyyspolitiikka sekä sosiaali- ja terveyspalvelut tarjoavat lainsäädännön puolesta hivenen enemmän liikkumavaraa, mutta toisin kuin kunnilla, maakunnalla ei tule olemaan muuta rahoituslähdettä kuin valtion myöntämä määräraha.

Käytännössä siis maakunnat luodaan hallituksen ja kansalaisten väliin puskuriksi, jossa ikävien leikkauspäätösten tekeminen jää maakuntavaltuuston nimellä kulkevan hallituksen kumileimasimen tehtäväksi. Se lokaa paikallisten vaikuttajien maineen ja suojelee todellisia vallankäyttäjiä vastuulta ja kritiikiltä. Vastineeksi maakuntavaltuutetut toki saavat jonkinmoiset kokouspalkkiot ja kulukorvaukset, käytännössä ilman että julkinen sektori tekisi mitään sellaista, mitä se ei jo tällä hetkellä tee.

Maakuntahallinto lisää byrokratiaa ja kustannuksia - missä on Suomen oikeisto?

Itse asiassa päinvastoin byrokratian ja hallinnontasojen määrä on tämän "uudistuksen" myötä lisääntymässä. Minua hämmästyttää, että tiukan talouskurin ja byrokratian vähentämisen puolesta kampanjoiva Kokoomus on täysin hiljaa ja antaa asian edistyä. Samaan aikaan kaikki arviot asiasta puhuvat sen puolesta, että nykymuodossaan maakuntien myötä rakentuva hallintohimmeli, jonka alle kootaan työllisyys-, sosiaali- ja terveyspalvelut, tulisi maksamaan miljardeja enemmän kuin nykyinen, jo sinänsä tehoton, eriarvoistava ja kallis kuntapohjainen järjestelmämme.

Taustalla tässä on tietenkin se, että maakuntahallinnon pystyttäminen ja sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityistäminen suurille terveysyrityksille eli "laaja valinnanvapaus" on koplattu yhteen. Käytännössä siis rakennetaan yksittäisille yrityksille mahdollisuus tehdä bisnestä veronmaksajien piikkiin ja muutaman toimijan, lähinnä Attendon, Mehiläisen, Pihlajalinnan ja Terveystalon muodostamaa oligopolistista tilannetta.

Tämä ei ole veroja maksavien, avoimilla markkinoilla toimivien työntekijöiden, yritysten tai yrittäjien etu. Suomesta puuttuukin todellinen oikeistopuolue, joka ajaisi julkisen sektorin mahdollisimman tehokasta toimintaa ja todellista markkinataloutta, jossa estetään muutamaa toimijaa jakamasta suomalaista sotepalveluiden kenttää omiksi läänityksikseen, pahimmillaan etenkin maalaiskunnissa ja pienissä kaupungeissa mennään alueelliseen monopoliin.

Maakuntahallinto heikentää toiminnan laatua

On myös todettu, että paras osaaminen ja tulokset työllisyys- ja elinkeinopolitiikassa on saatu kuntatasolla. Nyt esimerkiksi Tampereen onnistunut kokeilu ajetaan alas, koska se ei sovi hallituksen maakuntakaavailuihin. Kunnissa on ollut yhteys koulutuspalveluihin, järjestöihin ja yrityksiin, joiden kanssa pitkäaikaistyöttömyyteen on monin paikoin päästy pureutumaan. Työllisyyden hoito vaatii myös hyvin erityyppisiä toimia suurissa ja pienissä kaupungeissa, saati sitten maaseudulla. Nyt niille kaikille yritetään istuttaa yhtä ja samaa mallia.

Vastaavasti siinä missä pienen kunnan elinkeinopolitiikkaa on aktiivinen elinkeinoasiamies keskustelemassa pk-yrittäjien kanssa siitä, millä konstilla saadaan heidän toimintansa pyörimään ja jalkaa ovenväliin markkinoille, isoissa kaupungeissa puhutaan kaupunkirakenteesta, infrasta, yliopisto- ja korkeakouluyhteistyöstä, kehittämishankkeista ja imagon rakentamisesta. Jälleen maakunnassa kaikki tämä sekoittuu sillisalaatiksi. Menetetään kontakti pienen kunnan paikalliseen yrittäjäkenttään ja katoaa intressi tehdä juuri tietyn kasvukeskuskaupungin asiaa edistäviä ratkaisuja.

Kaiken tämän valossa tämän maakuntauudistuksen ajaminen läpi on sulaa hulluutta ja jälleen yksi esimerkki Sipilän hallituksen järjettömästä ja puolivillaisesta lainvalmistelusta. Lähtöruutuun palaaminen on tuskastuttavaa ja typerää, mutta vielä typerämpää olisi päästää julkishallinnon toiminta luisumaan rakenteeseen, jossa ei ole mitään järkeä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Käytännössä siis rakennetaan yksittäisille yrityksille mahdollisuus tehdä bisnestä veronmaksajien piikkiin ja muutaman toimijan, lähinnä Attendon, Mehiläisen, Pihlajalinnan ja Terveystalon muodostamaa oligopolistista tilannetta."

Tämä "payolan" pysäyttää EU-lainsäädäntö ennemmin tai myöhemmin. Ilmeisesti myöhemmin, koska hallitus ei uskalla asiaa komissiolta kysyä.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Missä on Suomen oikeisto? Ei sellaista enää ole. Meillä on pari entistä markkinatalouspuoluetta, jotka nyt rakentavat oligarkiaa suu vaahdossa. Maan kovin oikeistopuolue on nykyään me Demarit ja sekin "saavutus" on hankittu jo ihan ilman yrittämistä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset