Kepillä muurahaispesää Uskalla sohia!

Avoin kirje Jari Ehrnroothille

Hei Jari!

Kolumnisi vuoden 1918 tapahtumista julkaistiin tänään Yleisradion nettisivuilla. Tekstisi oli suorastaan käsittämätön puheenvuoro julkaistavaksi sata vuotta kansallisen murhenäytelmän jälkeen, jonka yhteydessä viestin toivoisi pikemminkin keskittyvän siihen, mitä voisimme oppia historiasta ja miten elää tässä päivässä siten, ettei vastaava teurastus enää milloinkaan toistuisi. Tällainen asettuminen historian tuomariksi ja toteaminen, että voittajat olivat "historian oikealla puolella" paitsi repii haavoja auki, myös edistää sellaista maailmankuvaa jossa ei yritetä ymmärtää syitä tai seurauksia, vaan ideologisesti määrittää kuka on oikeassa ja kuka väärässä.

Itse vasemmistolaisena auliisti myönnän sen, että kevään 1918 vallankumouksen yritys, kapina ja sisällissotaan ryhtyminen olivat moraalisesti väärin. Punaiset harjoittivat mielivaltaa ja murhasivat ihmisiä. Sisällissodan aikaisen toiminnan pohjalta on todennäköistä, että heidän voittonsa olisi johtanut laajempaan väkivaltaan valkoisia kohtaan. Kuinka laajaan väkivaltaan, olisiko laittomuutta seurannut laillisuuteen palaaminen ja olisiko Suomen itsenäisyys säilynyt, sitä emme tiedä. Kontrafaktuaalinen historia kun ei ala mistään eikä pääty mihinkään, koska sitä ei koskaan tapahtunut.

Annat kirjoituksessasi kuvan, että suomalainen työväenliike, nimeltä mainiten sosialidemokraattinen puolue, olisi tietoisesti ajanut "kaksien rattaiden" strategiaa suhteessaan yhteiskunnallisten muutosten ajamiseen: parlamentissa esiintynyt maltillisena uudistajana, mutta lehtien palstoilla ja työväentaloilla lietsonut herravihaa. Todellisuudessa työväenliike oli jo ennen muodollista jakautumistaan 1918 vallankumouksellisiin kommunisteihin ja parlamentaarisen tien valinneisiin sosialidemokraatteihin moniääninen sen suhteen, mitkä olisivat sen tavoitteet ja mitä keinoja tulisi käyttää.

Varmasti jotkut peittivät todelliset aikeensa ja hautoivat vallankumousta. Isompi joukko lienee niitä, jotka opportunistisesti veikkasivat sitä hevosta jonka uskoivat kantavan heidät pisimmälle. Suurin joukko taas hyvinkin puhui jyrkästi yhteiskunnallisista epäkohdista aikomatta ryhtyä mihinkään tavallisia valtiopäivätoimia ja kunnallista vallankäyttöä kummempaan. Näin on ollut puoluepolitiikassa aina, myös porvarillisella puolella.

Myös oikeiston puolella oli erilaista suhtautumista niin sosiaalisiin kysymyksiin, valtiomuotoon kuin demokratiaankin. Valkoinen armeija, joka marssi punaisia vastaan ei ollut mikään liberaalien kevätkulkue, vaan joukossa oli jyrkkiä autokratian kannattajia, kuten vaikkapa sen johtaja, entinen tsaarin kenraali Carl Gustav Emil Mannerheim. Osa valkoisista ei halunnut Suomesta vapaata tasavaltaa, vaan saksalaisen prinssin johtaman Saksan keisarikunnan itämerellisen vasallivaltion.

On suorastaan absurdia, kuinka kolumnissasi perustelet "turvallisuustilanteen varmistavina kovina rangaistustoimina" muun muassa sotavankien, aseettomina koko konfliktin pysytelleiden punaisten, naisten ja lasten joukkoteloitukset, joista suuri osa toteutettiin ilman alkeellisintakaan oikeudellista tutkintaa saati perustaa lainsäädännössä. Vielä suurempi joukko tapettiin tarkoituksellisesti nälkään tutkintavankeudessa, jossa olevat muun muassa koko länsimaisen sivilisaation pohjana olevan roomalaisen oikeusjärjestyksen perusteella ovat syyttömiä, kunnes toisin todistetaan.

Kenties jostain 70-luvun hämäristä on kaivettavissa jokin riittävän häiriintynyt maolainen väittämään, että tilallisten murhat ja porvareiden "puhdistaminen" yhteiskunnasta olisi "välttämätöntä vallankumouksellista terroria oikeudenmukaisen yhteiskuntajärjestyksen vakiinnuttamiseksi". Tällainen möyhötys kuitenkin saisi varmasti täydellisen ja välittömän tuomion kaikkien parlamentaarisia vasemmistopuolueita kannattavien taholta. Toivottavasti maamme porvarillinen ja liberaali älymystö osoittaa Sinullekin, Jari, kuinka surullinen, vaarallinen ja julma tapasi ajatella on.

Hämmentävää oikeistolaisen narratiivin korostamisessasi on sekin, kuinka kevyellä olankohautuksella sivuutat Lapuan liikkeen ja Mäntsälän kapinan väittämällä, ettei äärioikeistolainen liikehdintä saanut jalansijaa Suomessa, vaikka kyseessä oli kenties 1920-luvun merkittävin suomalainen poliittinen kansanliike, joka johti aseelliseen kapinaan laillisesti valittua hallitusta vastaan. Voinemme olla yhtä mieltä siitä, että onneksi se kapina kuitenkin kukistettiin ilman "turvallisuustilanteen varmistavia kovia rangaistustoimia" asianosaisten perheitä kohtaan.

Lopuksi haluaisin sanoa muutaman sanan liberalismi-sosialismi-fasismi -narratiivistasi. Aiemmin totesin, ettei valkoinen osapuoli koostunut ensisijaisesti liberaaleista. Se koostui kansallismielisistä, nationalisteista. Nationalismi, ei fasismi, on yksi 1900-luvun suuri aate. Maltillisessa muodossaan se luo tervettä yhteenkuuluvuutta. Sairaassa muodossaan se sulkee ulos ja luo itselleen vihollisia sekä maan rajojen sisällä että niiden ulkopuolella. Fasismi on tällainen kansallismielisyyden korruptoitunut muoto, kuten Neuvostoliitossa toteutettu stalinismi oli sosialismin korruptoitunut muoto.

Yhdessä terve isänmaallisuus, liberaaliin arvopohjaan ja yhteiskuntajärjestykseen sitoutuminen, sekä sosialismin ajatukset rajallisten resurssiemme jakamisesta siten, että ne turvaavat kaikille toimeentulon ja mahdollisuuden kehittää itseään ja parantaa olosuhteitaan tekemällä työtä ovat luoneet poikkeuksellisen onnistuneen, turvallisen ja vähän sisällissodille alttiin järjestelmän nimeltä pohjoismainen hyvinvointivaltio. Tämän on taannut se, että enemmistö suomalaisista on halunnut ehkäistä murhenäytelmien toistumisen mieluummin kuin rakentanut identiteettiään sieltä nostettujen sankareiden ja kärsimysten varaan.

Toivon Jari, että siirryt jälkimmäisestä ryhmästä ensimmäisen joukkoon.

Ystävällisin terveisin,

Eetu Kinnunen

Jyväskylä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

22Suosittele

22 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (54 kommenttia)

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Valkoisten rankaisutoimet oliva raakuudessaan nyt katsottuna armottomia ja kuvottavia.

Kuitenkin on syytä tiedostaa tarkkaan että laillinen senaatti ei aloittanut kapinaa vaan se aloitettiin sosialidemokraattien fyysisin toimenpitein.

Moraalilla ja inhimillisyydellä ei ollut enää sijaa kun tilanne oli päällä.

Pekka Toivonen

Vankileireille päätyi 80000 vallankumouksellista, joista 14000 vankia kuoli nälän heikentämänä tauteihin.

Lokakuun lopussa 1918 jatkettiin jo aikaisemmin aloitettua armahdusprosessia niin että pakkotyölaitoksiin jäi enää runsas 6000 vallankumouksellista.

Vahvemman oikeus on kautta historian vallinnut erityisesti sisällissodan ja siihen verrattavien sotatilojen jälkeisessä yhteiskunnassa. Ylilyönneiltä ei ole säästynyt yksikään voittaja.

P.S. SDP:n entinen puheenjohtaja Otto Wille Kuusinen oli mies, joka repi vanhoja haavoja auki ruvetessaan Terijoen hallituksen pää- ja ulkoministeriksi vuonna 1939.

Jari-Pekka Vuorela

Valkoisten toiminta kesällä 1918 ei kummemmin poikennut Mladicin ja Karadzicin touhusta. Vankileireillä kuolleiden mediaani-ikä oli 19.

Mark Andersson Vastaus kommenttiin #5

Jos asiaa ajatellaan yhtä historiattomasti kuin Jari Ehrnrooth, eli siten, että 1918 muka olisi tapahtunut tämän päivän tietojen valossa, Mannerheim ja Svinhufvud istuisivat loppuikänsä Haagissa rikoksista ihmiskuntaa vastaan. Ja muutama muukin valkoinen. Punaiset kun teloitettiin tai näännytettiin kuoliaiksi, vaikka toki Neuvosto-Venäjältä muutama sotarikoksista vastuullinen punainen karkuri olisi löytynyt ennen kuin heidätkin teloitettiin.

Sen sijaan valkoisen puolen vastuullisia pidetään sankareina edelleenkin.

Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #9

Andersson nyt unohtaa kokonaan, että kapinan aloittivat Pietarin bolseviikkien ohjaamat punaiset, jotka kaappasivat vallan silloisessa SDP:ssä ja kapinan epäonnistuttua livistivät Venäjälle ja varastivat matkarahoiksi Suomen Pankista miljoonien edestä ulkomaan valuuttaa.

Sisällissodan henkilöistä arvostuksen ansaitsevista esille kannattaa nostaa esimerkiksi Väinö Tanner, joka vastusti kapinaan ryhtymistä ja palautti sen jälkeen SDP:n laillisuuden tielle ja hyvinvointia rakentavalle reformistiselle linjalle.

Mark Andersson Vastaus kommenttiin #11

Mistä päättelet että olen sen unohtanut? Luitko edes kommenttiani ennen ryntäämistä vastaamaan?

Markku Marttila Vastaus kommenttiin #11

Punakapinaan ryhtyneistä ansaitsee kansanvaltuuskunnan elintarvikekomissaarina toiminut Oskari Tokoi erityismaininnan. Kannuksessa syntyneen Tokoin sekä hänen perheensä vaiheet ja selviytymiset herättävät kunnioitusta. Perheen kaksi lasta tosin teloitettiin Stalinin vainojen aikana Neuvostoliitossa.

"Oskari Tokoi on jäänyt historiaan Suomen pääministerinä, joka sai kaksi kuolemantuomiota – toisen valkoisilta, toisen punaisilta. Valkoisen Suomen langettama tuomio kuitenkin sodan jälkeen peruttiin erikoislailla, ns. Lex Tokoilla. Tokoi oli myös maailman ensimmäinen sosialistinen pääministeri. Amerikkaan paennut Tokoi vieraili Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 1949, kun tuomio oli purettu." https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/09/02/oskari-to...

Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #13

Markku Marttila Vastaus kommenttiin #14

Heinäkuussa 1917 hyväksytty valtalaki oli senhetkiset poliittiset realiteetit huomioonottaen taitamaton raakile, de facto eräänlainen itsenäisyysponsi.

Valtaoikeuksien siirto oli heinäkuun 1917 valtalaissa tynkä; se EI koskenut ulkopolitiikkaa eikä sotilasasioita. Pietarissa valtaoikeuksien siirtämiselle (valtalaille) oli ainoastaan epämääräisen työläisneuvostojen kongressin tuki ja sekin sillä varauksella, että asian lopullinen ratkaiseminen jäisi Venäjän perustuslakia säätävälle kansalliskokoukselle.

"Suomessa tiedettiin, ettei väliaikainen hallitus tulisi hyväksymään valtalakia, mutta heinäkuussa Pietarissa käynnistynyt bolševikkien tukema kansannousu antoi valtalain kannattajille toivoa, ettei Venäjän hallituksen mielipidettä tarvitsisikaan huomioida. Bolševikit olivatkin Venäjällä ainoa poliittinen ryhmä, joka oli asettunut tukemaan ajatusta Suomen itsenäisyydestä tai edes valtalakia". Wikipedia

Valtalakihankkeeseen sisältyi kesällä 1917 aimo annos poliittista opportunismia ja epärealismia. Hankkeen momentum ei ollut oikea jo senkään takia, että väliaikaisen hallituksen kielteinen kanta oli tiedossa. Sosialidemokraatit elättelivät valtalakihankkeen läpimenotoiveita pelaamalla ennen aikojaan bolsevikkien valtaannousutoiveiden korteilla. Hätäilemällä ei syntynyt tulosta. Sen ansiosta Suomi ei ajautunut kohtalokkaalla tavalla bolsevikkien kuolettavaan kuristusverkkoon.

Mark Andersson Vastaus kommenttiin #15

"Hankkeen momentum ei ollut oikea"

Ei ollut, ei, mutta mistäpä silloiset ihmiset sen olisivat voineet tietää?

Kirjoitat samalla asenteella kuin Ehrnrooth: ikään kuin 1917-18 olisi ollut kaikki se tieto, mikä meillä on nyt. Ikään kuin esim. Stalinin tulevat tekemiset olisi tuolloin voitu mitenkään ennustaa.

Ei voitu. Tilanne oli niin totaalisen erilainen kuin nykyisin, että on aivan turhaa syyttää ketään väärän hevosen valinnasta. Punaiset veikkasivat väärää hevosta, mutta valkoisten veikkaama heppa diskattiin – Saksa kun hävisi maailmansodan. Kumpikin siis valitsivat väärin, mutta suomalaisilla kävi silti tuuri, vaikka Svinhufvud viimeisenä päätöksenään valtionhoitajana 1918 antaa kaikille valkoisille syytesuoja rikoksista muodostui pohjattoman (ja myös oikeutetun) katkeruuden aiheeksi, mikä heijastuu vielä nykyaikanakin.

Tosin Saksan kylkeen Suomi kiinnittyi uudestaan kun Hitler oli noussut valtaan – tunnetuin seurauksin. Tietenkään silloinkaan ei voitu tietää, miten 2. maailmansota päättyy. Mutta väärää hevosta veikattiin silloinkin. Silloin saattoi olla ettei oikeaa hevosta ollutkaan.

Suomen historia on kulkenut väärästä veikkauksesta toiseen, mutta rimaa hipoen on aina jotenkin selvitty eteenpäin. Rampana, mutta hengissä.

Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #17

Kyllä Tsekasta tiedettiin yhtä ja toista jo v. 1917 ja Leninin puheet olivat hyvin suorasukaisia vastustajien kohtaloiden osin. Eiköhän se viesti Leniniltä ollut SDP:n puoluekokoukselle että, vastustajat on vaiennettava keinoilla millä hyvänsä, jota Lenin laajalti viljeli.

Mark Andersson Vastaus kommenttiin #20

No, jos punaiset olisivat voittaneet, mikä on silkkaa epätodennäköistä teoriaa, niin valkoiset olisivat kokeneet ehkä jopa samanlaisen kohtalon kuin punaiset, mahdollisesti kovemmankin. Neuvostoliiton osaksi liittäminenkin olisi ollut mahdollista, joskaan ei mitenkään varmaa, vaikka spekulantit niin aina väittävätkin.

Mutta se, mikä Neuvostoliitosta Stalinin johdolla tuli, ei kukaan taatusti edes aavistanut, sillä hänhän ei toteuttanut demokraattista sosialismia, kuten punaiset kuvittelivat, vaan totalitarismia, joka on sitten aivan eri asia. Niiden väliin asetettu yhtäläisyysmerkki oli silkkaa propagandaa niin Stalinin kuin kapitalistivaltioidenkin taholta.

Kuten tuossa taisin mainita, Suomella kävi kuitenkin hyvä säkä kun Saksa ei päässyt orjuuttamaan maatamme omalla totalitarismillaan, joka olisi saattanut muodostua vielä Neuvostoliittoakin julmemmaksi. Aivan yhtä mahdollista olisi ollut Suomen liittäminen Saksan provinssiksi.

Mutta se kaikki on spekulointia. Suomen onni oli se, että Saksa hävisi m-sodan, ja voittaneet suurvallat pääsivät antamaan maamme valtiaille isän kädestä ja pakottamaan Suomen demokratian tielle – vaikkakin sillä tiellä olikin sitten paljon mutkia ja esteitä Suomea kurmoottavien totalitarismien puristuksessa. Suurimmat vaikeudet tuolle kehitykselle asettivat äärioikeistolaiset, jotka hinkuivat monin tavoin Saksan syliin ja onnistuivat mitätöimään oman maan hävinneen osapuolen ihmisarvon pitkäksi aikaa. Edelleenkin siitä näkyy varjoja, kun samankaltaista alistamista yritetään taas.

Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #20

Tsheka on perustettu 20. joulukuuta 1917. Neuvostoliitto on perustettu 30. joulukuuta 1922. Oli tietenkin vakava rikos Oskari Tokoilta ja kumppaneilta, että he eivät valtalakia säätäessään tai puoluekokousta pitäessään osanneet ennustaa koko maailmanhistoriaa.

Markku Marttila Vastaus kommenttiin #26

Jari-Pekka Vuorela: "Token senaatin valtalaki heinäkuussa 1917 oli Suomen todellinen itsenäisyysjulistus." No sitä se todellakaan EI ollut.

Vuorela vetää herneen koppavasti nenäänsä, kun hänen perusteeton väitteensä oikaistaan.

Jari-Pekan herkkänahkainen teatraalisuus muistuttaa siitä, miten sosialidemokraateille ei kelvannut tehdä yhteistyötä muiden puolueiden kanssa enää loka-marraskuussa 1917, jolloin varsinainen sauma oli auennut itsenäisyysjulistukselle. Demarien johto vetäytyi pois Suomen "poliittiselta hiekkalaatikolta" ja päätti lähteä leikkimään Pietarin poikien (=bolsevikkien) hiekkalaatikolla.

Setälän itsenäisyyssenaatti kantoi vastuunsa ilman sosialidemokraatteja. Senaatti antoi itsenäisyysjulistuksen 4.12.1917. Siinä vaiheessa sosialidemokraattien leikki Pietarin poikien kanssa oli edennyt jo kapinan valmistelun asteelle.
* * * * * * * * * * *

"Toverit! Minut on lähetetty tänne tervehtimään teitä Venäjän työväen vallankumouksen nimessä, joka juuria myöten horjuttaa kapitalistisen järjestelmän perusteita. -----"

Markku Marttila Vastaus kommenttiin #31

Tarkennus. Setälän tynkäsenaatin tilalle tuli 27.11.1917 Svinhufvudin itsenäisyyssenaatti.

27.11.1917 SDP:n puoluekokouksessa puhui kansankomissaari J.V. Stalin.

"Hän kehotti suomalaisia vallankumoukseen ja lupasi näille kaiken tuen. Hän lupasi myös, että bolsevikit tunnustavat Suomen riippumattomuuden, koska sosiaalidemokraatit pitävät sitä välttämättönä omalle kannatukselleen ja vallankumouksen onnistumiselle. Stalin sanoi mm: Toverit! Meille on tullut tietoja, että teidän maassanne on samanlainen valtakriisi kuin oli Venäjälläkin Lokakuun vallankumouksen aattona... Tällaisessa ilmapiirissä voi kestää ja voittaa vain yksi valta, sosialistinen valta. Tällaisessa ilmapiirissä kelpaa vain yksi taktiikka, Dantonin taktiikka: rohkeutta, rohkeutta ja vielä kerran rohkeutta!" http://www15.uta.fi/yky/arkisto/suomi80/vko48.htm

'Dantonin taktiikalla' Stalin viittasi mitä ilmeisimmin Georges Dantonin teloitus- ja murhatoimiin Ranskan vallankumouksessa.

Linkki koko puheeseen: "J. V. STALININ PUHE Suomen SOSIALIDEMOKRAATTISEN Puolueen puoluekokouksessa 14[27].11.1917" https://histdoc.net/historia/1917-18/stalin1917.html

Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #13

Voisiko Markku Marttila kertoa, milloin ja missä Neuvosto-Venäjän oikeuslaitos on tuominnut Oskari Tokoille kuolemanrangaistuksen?

Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #34

Vastataan nyt Marttilan puoolesta:

Muurmannin legioonan perustaminen johti Tokoin ja Otto Wille Kuusisen välirikkoon. Vasta perustettu Suomen Kommunistinen Puolue (SKP) langetti Kuusisen johdolla ja hänen kumppaneilleen kuolemantuomion, jota ei koskaan peruttu. Tokoin perhe joutui sen vuoksi sijaiskärsijäksi Neuvostoliitossa,

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Oskari_Tokoi

Vastaava tieto löytyy myös siitä Ylen jutusta, johon Marttilan kommentissa on linkki.

Markku Marttila Vastaus kommenttiin #34

Neuvosto-Venäjän oikeuslaitoksen kynsiin ei Tokoi onnekseen joutunut. Siitä syöveristä hän tuskin olisi hengissä selvinnyt. Kuolemantuomion Oskarille julistivat Rauno Lintunen (kaikella kunnialla) kaltaisesi kotikommunistit, jotka silloin olivat karkuretkellä Venäjällä.

"Neuvosto-Venäjällä olevat suomalaiset kommunistit olivat muuttaneet politiikkaansa ja julistaneet Tokoille ja eräille muille legioonan johtajille kuolemantuomion. Tokoi lähti Englantiin ja sieltä syksyllä 1920 Kanadaan." https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/h...

Kommunisteille ominaista menoa; ensin hävitetään omaa maata ja kansaa ja sen jälkeen mennään tappamaan tovereita naapurimaahan. Oskari Tokoi oli liian ymmärtäväinen, taitava ja kyvykäs mies jäädäkseen kommunistisen tappajakoneiston jauhettavaksi.

Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #42

Minullekin on annettu elämäni aikana kymmeniä kuolemantuomioita, tuorein eilen. En ole huomannut, että lainaamasi Wikipedia olisi ollut huolissaan asiasta.

Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #46

"Jos Tokoin "kuolemantuomio" ei ollut laillisen oikeuslaitoksen päättämä, niin mitä merkitystä sillä on?"

Aika monelle nuo "kuolemantuomiot" merkitsivät hengen menoa.
Sinällään kiintoisaa tietää, että Lintusen kaveripiirissä tuo kuolemantuomioiden jakelu on noinkin yleistä.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Ja vielä vieraan vallan, Neuvosto-Venäjän avustaessa asein ja joukoin.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Niin tämä Jari Ehrnrooth on pullamössöpolven porvarisiiven väkeä. Ei hänen mielipiteillään ole mitään pohjaa eikä hänen elämänkokemuksellaan perustetta arvioida sisällissodan syntyjä syviä.

Tuon ajan työläiset olivat yhteiskunnassa sellaisessa asemassa ja siinä määrin hyödynnettyjä, että pelkästään tämä oli perusta kapinaan. Kapinaan ei ryhdytty huvikseen eikä vain demagogien puheen perusteella.

Jos Ehrnrooth olisi joutunut syntymään noihin oloihin niin hänen höpinänsä olisivat toiset.

Olen pienestä asti tullut kuulemaan kapinan ajan ihmisten kertomuksia elämästään ja jo näiden perusteella en lainkaan ihmettele väkivallan tielle lähtemistä. Itse en olisi odottanut loppuikääni armopaloja ns demokraattisen prosessin kautta. Elämä on liian lyhyt sellaiseen.

Omat isovanhempani olivat poroporvareita ja kapitalisteja. Silti he pitivät työläisten asemaa ennen ja jälkeen sisällissodan surkeina. He yrittivät auttaa monia köyhiä perheitä ja tarjota heille töitä ja tukea eri tavoin aivan kuolemaansa asti. Hekin ymmärsivät, ettei tätä kansanosaa kohdeltu oikeudenmukaisesti.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Kapinaan lähdettiin Venäjän vallankuomouksen innoittamama, ei niinkään huonojen olojen takia.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Nähtävästi Ehrnrooth on laatinut kolumninsa lähinnä vain työttömien aktiivimallin puolustukseksi, koska kyseisen mallin hän näkee "airuena" eettisen liberalismin ja vastuullisen yksilön vapauden puolesta.

Olen viime aikoina lukenut paljon 1900-luvun alun lehtiä ja nähnyt sen puolen josta Ehrnrooth ei puhu mitään. "Herravihan" lietsomisen sijaan sen ajan "airuet" lähinnä keskittyivät työläisten demonisointiin, torpparien leimaamiseen laiskureiksi, molempien roskaväeksi haukkumiseen ja kaikkien senaikaisten väkivaltaisten tapahtumien pistämiseen ainoastaan työläisten syyksi. Siis aika samanlaista vouhottamista kuin persujen tiedotuskanavat nykyisin suoltavat maahanmuuttajista.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Nykyajan lehdissä työläiset ja torpparit on korvattu persuilla ja kansallismielisillä. Demonisointi on pysynyt samana.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Todella erikoinen kirjoitus, jonka tarkoitus on ilmeisesti Ehrnroothin suvulle uskollisesti provosoida köyhän kansan puolustajia vähintään sanallisesti kimppuun.

Muistammehan kaikki Perustuslaillisen oikeistopuolueen, jonka pitkäaikainen puheenjohtaja Georg C. Ehrnrooth totesi puoluetta lakkauttaessaan, että kommunismi on hävinnyt Suomesta joten POP:n kävi merkityksettömäksi puolueena. Toivon että Jari Ehrnrooth omaa edes vähän sukunsa vanhan kaartin viisautta, eikä hyökkäisi vuoden 1918 Suomen sisällissodalla tämän päivän köyhien kimppuun osittain jopa naiivilta vaikuttavalta tulevaisuudenkuvalla.

Jari Ehrnrooth kirjoittaa Yleisradion nettisivulla kolumnissaan (8.4.2018) seuraavasti:

”On loogista jos historian tässä vaiheessa aletaan korkeasti koulutetun keskiluokan piirissä nähdä vapaamatkustus ja toisten kustannuksella eläminen rakenteelliseksi epäoikeudenmukaisuudeksi, josta on päästävä eroon.”

Ilmeisesti kaikilla Suomessa koulutetuilla tohtoreilla ei ole oikein tämän ajan yhteiskuntamme tila saati tulevaisuudenkuvio selvillä. Onko Ehrnroothin suvun nykyisen ”äänitorven” uskomus pakkotyöhön yhtä kova kuin isä aurinkoisella, kun kyllähän Siperiaankin rata pakolla rakennettiin? Vai onko hän käsittänyt väärin matalapalkkatyöläisten ansiotason ja ostovoiman? Ilmeisesti Jari Ehrnrooth ei kuitenkaan tiedä, että osa pääkaupunkiseudulla asuvista työläisistä joutuu hakemaan kalliin elämän vuoksi rahaa toimeentulotukena.

Miten voi olla niin sokea ihminen dosenttina, että hän ei ilmeisesti tajua poliittisen päätöksenteon olevan aina arvopolitiikkaa jopa täällä maailman vakaimmassa valtiossa Euroopan peräpohjolassa. Ymmärrystä Ehrnroothin kirjoitus olisi saanut minulta, jos siinä ei olisi ollut näin räikeää ja vastenmielisen fasistista vertausta sadan vuoden takaa tähän aikaan. Emme voi muuttaa kansakuntamme historiaa, mutta voimme yrittää ymmärtää syitä jotka johtivat sisällissotaan vuonna 1918 vähän jälkeen Suomen itsenäisyysjulistuksen 6.12.1917.

Olen sivullisena tarkkailijana kuten ilmeisesti pappani ja ainakin molemmat mummoni, joista äidinäiti oli 20-vuotias vuonna 1918 vaikka hän oli Tampereella kenkäteollisuuden työläisenä. Sivullisen näkökulmasta on oksettavaa kuultavaa, kun punakaartilaisten ei jo anneta levätä rauhassa keskitysleiriteloitusten ja muiden vastaavien valkoisten terroritekojen jäljiltä! Haluan rauhaa yhteiskuntaamme, enkä mitään ”saunantaakse” porukan huuteluita.

Suomi ei ole vauras sisämarkkina, vaan Suomi on osa maailmantaloutta. Suomen BKT koostuu suureksi osaksi viennistä ja turismista, eikä pankkien asuntolainoituksista ja kiinteistökuplista!

Ystävällisesti Kimmo Hoikkala, Oulu
Twitter: @namekimmo

Lauri Kiiski

Väkivaltaisesta vallankumoushankkeesta päätettiin jo marraskuun lopussa 1917 SDP:n ylimääräisessä puoluekokouksessa, jolloin SDP nosti valtaan nk. bolsevikkisiiven vallankumouksellisineen puolueen johtoon. SDP: maltilliset mm. Tanner jäivät puoluekokouksessa sivuun, eivätä hekään käyneet todellisuudessa väkivaltaa ja uhoa vastaan omin esiintymisin.

Tuossa puoluekokouksessa olivat mukana "sparraamassa" myös muuan Josif Stalin ja Kollontai tuoden tervehdykset suoraan bolsevikkien vallankumouksen pääkallopaikalta Pietarista itse Leniniltä.

Mikäli valkoiset olisivat hävinneet, Suomessa olisi mitä ilmeisimmin tapahtunut puolueen oppien mukaan ennennäkemätän joukkomurha uusien epädemokraattisten vallanpitäjien toimin talonpoikaiskulttuurinn hävityksen myötä.

Oppisän käskyhän kävi: Kaikki mahdollinen vastarinta on tuhottava keinoilla millä hyvänsä.

Neuvostoliiton alkumetreillä tehtiin juuri näin ja kaikki olematon, mutta mahdollinen vastustus, kuin myös olemassa oleva kritiikki tuhottiin niskalaukauksin ammattilaisten murhamiesten TSEKA:n toimin.

Mark Andersson

Harvinaisen historiaton on tuo Ehrnroothin kirjoitus. Hän kirjoittaa vähän samaan tapaan kuin aika monet suomalaiset kokevat historian: ikään kuin tapahtumat olisivat tätä päivää ja tuolloinkin olisi ollut kaikki se tieto, mitä meillä nyt on. Mies ei ota vähääkään huomioon silloista kontekstia vaan irrottaa tapahtumat yhteydestään aivan samaan tapaan kun on tapana irrottaa jokin lause asiayhteydestään.

Hänen liberaali- ja individualismi-ihanteensa on niin ikään aivan käsittämätöntä, eikä perustu ainakaan elettyyn elämään ja todellisuuteen ylipäänsä. Hyvinvointiyhteiskunnan, tasa-arvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten välisen yhteisyyden halveksunta on tekstissä suorastaan kuvottavaa.

On aika kummallista että Yle on ottanut ääriliberaali Ehrnroothin edustamaan valkoista nykynäkemystä – kuvittelisi todellisia sivistysporvareitakin vielä löytyvän.

Tai sitten sellaisia ei enää kertakaikkiaan ole.

Käyttäjän OlliBackstrom kuva
Olli Bäckström

Siinä Jari Ehrnrooth oli aivan oikeassa, että aktiivimalli todellakin on osa lahtarien mustaa perintöä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Aktiivimalli sai tukea myös älykkäämmiltä vasemmistolaisilta joille työväki vielä todella tarkoittaa työväkeä eikä loisivia hippejä.

Pekka Toivonen

Suomessa espanjantautiin kuoli peräti 25000 ihmistä, joista suurin osa oli nuoria aikuisia. Sama ilmiö havaittiin myös vankileireissä.

Espanjantauti kohteli sangen tasapuolisesti nuoria aikuisia poliittisesta kannasta riippumatta. Huono elintarviketilanne, puute ja suoranainen nälkä olivat kyseisinä vuosina läpi koko yhteiskunnan ulottuva ilmiö.

Mark Andersson

Totta tuokin, mutta se ei selitä valkoisten häikäilemätöntä kieltoa estää omaisia toimittamasta vankileireille syötävää. Nälkään ei ole mitenkään miellyttävää kuolla, päin vastoin nälkään näännyttäminen näissä Euroopan ensimmäisissä keskitysleireissä täyttää kaikki kidutuksen tunnusmerkit.

Ja näitä tietoisesti nälkään tapettuja oli leirillä tuhansittain.

Mutta valkoisilla ei ollut hätää, heidän rikoksensa mitätöi Svinhufvud 7.12.1918 viimeiseksi työkseen valtionhoitajana.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Espanjantautiin eli harvinaisen tappavaan influenssaan kuoli maapallolla vuosina 1918-1919 arvioiden mukaan jopa 100 miljoonaa ihmistä.»

Espanjantauti on aika huono selittely-yritys, vaikka epäilemättä se iski nälässä ja epäinhimillisen huonoissa pidettyihin vankeihin pahemmin kuin muihin. Vapauttaako se sitten vangitsijat vastuusta? Vastaavasti Saksan keskitysleireillä kuoli satoja tuhansia pilkkukuumeeseen ja muihin tauteihin, joten vika ei ollut vangitsijoiden?

Ajallisesti espanjantauti tapahtui etupäässä vuoden 1918 lokakuun puolesta välistä muutaman kuukautta eteenpäin. Noin 90 % sotavangeista oli vapautettu 30.10.1918 mennessä ja aiemmin, jolloin lomittaisuutta espanjantaudin kovimman vaiheen kanssa kanssa oli aika vähän, eikä mitenkään selitä 12 - 14 000 kuollutta. Todellisista syistä epäilemättä löytyy paremmin muista lähteistä.

Pekka Toivonen

Espanjantauti tuli Suomeen saksalaisten sotilaiden mukana ja tästä syystä ensiksi Lahden Hennalaan, jossa ensimmäinen sairastumisaalto tuli jo kesäkuussa 1918.

Espanjantaudin lisäksi kärsittiin isostarokosta, toisintokuumeesta, pilkkukuumeesta ja monista muista tappavista tartuntataudeista niin vankileireillä kuin siviilissä.

Juha Koponen

..Vasemmistolaisen pitää lukea Gulag vankileirien saaristo. Pitää myöntää Leninin aloittaneen , hävittyjen vaalien jäkeen, miljoonien murhat-1919.
Suomalaisia Sosiaalidemokraatteja murhattiin tuhansia Neuvostoliitossa. Stalinin ja Leninin suhteet SDP:n olivat syynä Suomen 30 luvun-vainoamiseen ja talvisotaankin. SDP vastusti 1930-luvulla Mannerheimin vaatimmuksia armeijan kauston pikaisesta lisäämisestä. Sen hintana oli tuhansia Suomalaisia miehiä rintamalla kuolleina ja haavottuneina.

Suomessa ei tehty vallankumousta itsevaltiutta vastaan, ei köyhyyden pakoittamana vaan sosiaalidemokraattisen maailman katsomuksen puolesta.

Joka olisi tuhonnut Suomalaiset ihmiset ja itsenäisen valtion.

Mannerheim oli Suomalaisten johtaja ,joka pelasti Suomen tuholta.ja Myöhemmin talvisodassa, jatkosodassa, ja heti Sodan jälkeenkin. On kummallista että tänään joku vasemmistolainen näkee hänessä "kuningas mielisen hirmuvallan kannattajan", kun hän kertakaikkiaan näyttiuseasti mikä oli kriisipaikoissa miehiään. Tosin niin aina näytti vasemmistoja SDP:n edustajatkin-viimeksi kova polemiikki Stasi-listoista.
Sosiaalidemokraatit aloittivat murhatyöt, kaatoivat laillisen vallan Suomessa.
Mitään hyvää, ei ollut SDP:n aloittamassa kapinassa. Uhreja tuli, sen ajan oikeuskäsitys oli erillainen kuin nyt. Ei kukaan puolustele murhatöitä, mutta on aina muistettava, että SDP:n punalippu johti Suomea tuhoon. Leninin sosialismissa murhattiin kymmeniä miljoonia ihmisiä-yksi suomi oli vain 3-4 miljoonaa ihmistä...

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Edelleen toistan että Sosialidemokraattien perustamat punakaartit aloittivat Suomen laillista senaattia vastaan aseellisen kapinan.

Sosialidekraattien johdolla lietsottiin härskisti työväestöä ja maaseudun torppareita ja muita päivätyöläisiä muka voittoisaan kansannousuun. Jos näin ei olisi tapahtunut ei tähän päivään saakka ulottuvaa katkekeruutta tarvitsisi nostalgisoida.

Mark Andersson

Tähän on hyvä huomauttaa että valkoinen senaatti pakkovärväsi Vaasasta käsin miehiä joukkoihinsa ajamaan venäläiset maahan jääneet sotilaat pois maasta. Useimpien järkytys oli melkoinen, kun he huomasivat tulleensa harhautetuiksi ja valkoisen kaartin tappavan etupäässä oman maan kansalaisia. Vaikka Mannerheim sitä vastusti, loppusilauksen sodanaikaisille teurastuksille antoi Saksan ammattiarmeija, koska petetyiltä värvätyiltä olisi voitto saattanut jäädä saavuttamatta.

Pekka Toivonen

Laillisena perustana toimi vuoden 1878 asevelvollisuuslaki.

Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #44

No sepä vasta laillista. Yhtä laillisin perustein väliaikainen hallitus hajotti eduskunnan vuonna 1917, kun katsoi olevansa keisari. Ja vuonna 1918 voitokkaat valkoiset valitsivat kuningasta, kun juurihan (vuonna 1772) sellaisesta oli sovittu...

Markku Marttila Vastaus kommenttiin #45

Kyllä Vuorela niin mielensä on pahoittanut, kun vallankumousjohtaja Kullervo Mannerin ja Otto Wille Kuusisen käynnistämä kapina ja verilöyly meni niin pahasti mönkään.

Ja kun juuri oli "ihan laillisin perustein" sovittu sellaisesta coup d’état'sta itsensä Josif Vissarionovitš Džugašvili Stalinin kanssa.

Jari-Pekka, herää tähän päivään. Suomessa elämme toistaiseksi laillisissa rauhan oloissa.

Mark Andersson Vastaus kommenttiin #47
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #51

Miten voin auttaa, Mark Andersson?

EDIT: Andersson ei jostain syystä osannut määritellä asiaansa. ;)

OK, it doesn't matter.

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Taattua Yle propagandaa. Punaisten tekemät murhat tutkittiin tarkkaan, valkoisten tekemiä taas ei vaan valtionhoitaja myönsi murhaajille syytesuojan. Murhaaja on murhaaja, oli väri mikä tahansa. Niin kauan kun valkoisten tekemät murhat ovat selvittämättä, ei kannata puhua mistään sovinnosta. Ihminen taitaa olla ainoa eläin joka tappaa huvikseen. Sitä tekivät punaiset ja sitä tekivät valkoiset. Valkoiset tosin tekivät sitä ihan laillisesti. Murhasivat laillisesti. Sellainen historia meillä on.

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Ehkä Jari Ehrnrooth pitää valkoisten murhia jalompina. On jalompaa murhata bolseviikkiena pitämiään. Jaloa valkoista teurastusta. Ehkä hän mielikuvissaan on raiskaamassa punahuorana pitämäänsä naista ja lopuksi tyydytyksen saatuaan saa lopuksi toteuttaa jaloa valkoista murhaviettiään ja ampuu punahuoran mauserillaa. Eläin on eläin, ei sitä väri peitä.

Käyttäjän JuhaniNorbck kuva
Juhani Norbäck

1900-lukua edeltäneiden aikojen vallankäytön historian näkökulmasta Ehrnroothin kuvaama toimintalogiikka on täysin uskottava. Ei 1900-luvun alun Suomi ollut mikään vakiintunut demokratia, jossa ajatus ihmisten tasa-arvosta tai yhdenvertaisuudesta olisi ollut jotenkin yleisesti hyväksytty tai kirkossa kuulutettu. Tietyissä piireissä lähdettiin vuonna 1918 siitä, että huligaanit olivat nousseet laillista esivaltaa vastaan, minkä vuoksi heistä oli otettava luulot pois.

Rauno Lintunen

Jari Ehrnrooth kuuluu Suomen toiseksi rikkaimpaan sukuun. Saman suvun sotilashaara on omalta osalta vastuussa satojentuhansien suomalaisten kuolemasta.

Onko niin, että kapitalismia ei voi enää pelastaa konsensuksella? Valmistellaanko kansalaisia väkivallan käyttöön? Suomessahan työllisistä vielä 30% kuuluu perinteiseen proletariaattiin.

Lauri Kiiski

" Satojen tuhansien suomalaisten kuolemasta" - nyt menee Lintunen jo totuuden kadottaneen mielensä kanssa moukkamaisiin mauttomuuksiin bolsevikkisin valhein. Lintunen, nyt eletään vuotta 2018 !

Ainoa taho, jota voidaan pitää vastuussa suomalaisten sataan tuhanteen nousevasta ennenaikaisista kuolemista on Lintusen hengenheimolaiset Stalinin kommunistit. Tämä pääosin vuosina 1937 - 1944.

Suomalaisten siviilikaupunkien pommitukset näyttivät kommunistien todellisen luonnon pystymisen julmuuksiin. Osansa saivat julmuuksista myös monet muut täysin viattomat kansakunnat

Rauno Lintunen

"Lintunen, nyt eletään vuotta 2018 !"

Niin eletään. Mitään ei unohdeta, ketään ei jätetä.

Lauri Kiiski

Silminnäkijän kertomaa päiväkirjassaan Viipurista v. 1918 huhtikuussa:

"Mutta kiihtymys on suuri kaupungissa. Titulus Kullervo Manner, joka kansaneduskunnan jäsenenä pakeni, niinkuin koko "eduskunta" Helsingistä Wiipuriin (tietysti siitä syystä, että tie suureen isänmaahan olisi lyhempi) puhui Wiipurissa eilen kansalle.

Hänen puheensa päätyttyä huusi hänelle kansanjoukko raivoissaan: Sinä olet itse luonut tämän kelvottoman hallituksen. Sinä olet se, joka olet sodan aikaansaanut. Rintamalle emme enää mene, mutta kiväärejä emme käsistämme heitä jne. eikä hänen puheensa saanut mitään vaikutusta aikaan."

Kullervo Mannerhan oli v. 1918 nimitetty punaisen Suomen johtaja ja punakaartin ylipäällikkö diktaattorin valtuuksin ja myöhemmin rajantakaisen Suomen ulkokommunistisen puolueen puheenjohtaja. Kuoli omien koirien puremaan v. 1939.

Rauno Lintunen

Tohtori, historioitsija Teemu Keskisarja: "...valkoiset keräsivät kokoon kaksisataa ”ryssää” ja ampuivat heidät yhteen kasaan. Joukossa oli venäläisten lisäksi suomalaisia, saksalaisia ja pari italialaistakin. Valkoisten Viipurissa tekemä etninen puhdistus jatkui seuraavina päivinä ja kenties noin 400 huonosti suomea puhuvaa kaupunkilaista sai niissä surmansa."

Lauri Kiiski

Ei liity siihen, että valankumousjoukot olivat Viipurissa perin tyytymättömiä kommunisti Manneriin.

Joukkoteloitukset aloittivat punaiset murhaten usein täysin sivullisia ja viattomia ihmisiä. Valkoisten kosto ja katkeruus eivät olisi varmasti olleet niin kovat ja säälimättömät, mikäli punaisetkin olisivat säilyttäneet ihmisyytensä jo aiemmin tammi-maaliskuussa 1918.

Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #52

Viipurin lääninvankilaan suljettujen yli 30 valkoisen vangin joukkoteurastus juuri ennen valkoisten suorittamaa Viipurin valtausta oli lopullinen katalyytti punaisiin ja näiden oletettuihin tovereihin kohdistuneeseen kostoiskuun mikä sai samalla etnisen puhdistuksen luonteen.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Olet kyllä harvinaisen laadukas demari. Oman viiteryhmän virheiden tunnustaminen on erinomainen kyky.

Ehrnroot on kuin oikeistolainen versio Veronika Honkasalosta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset