Kepillä muurahaispesää Uskalla sohia!

Kaikki blogit puheenaiheesta Biodiesel

Rudolf Dieselin ennustus

Vuonna 1911 muuan tuntematon saksalainen koneinsinööri, Rudolf Diesel kertoi kokeesta, jonka hän oli tehnyt uudella moottorillaan. Diesel oli keksinyt ruiskuttaa moottorinsa sylinteriin kasveista puristettua öljyä. Kasviöljy oli syttynyt ja Dieselin moottori käynnistynyt sillä aivan kuin maasta pumpatulla öljyllä.

Sähköautojen tukiaiset on lopetettava täysin järjettöminä

On aivan käsittämättömän hölmöä ja vastuutonta tukea ilmaston pelastamisen nimissä sellaista, joka ei oikeasti paranna maapallon ilmastoa. Vaikka dumppaisimme miljardin sähköautoilun tukemiseen se ei näy ilmastossa lainkaan.

Tällä hetkellä pullonkaulana sähköautojen tuotannossa on akkujen saatavuus. Akkujen kysyntä ylittää reippaasti tarjonnan. Kun kysyntä ylittää tarjonnan, hinnat eivät pääse juurikaan laskemaan (n. 3% vuodessa) ja tukien syytäminen hankintoihin ei lisää akkuvalmistuskapasiteettia.

Miksi Neste on valtiolle kauppatavaraa ja Fortum ei?

Itseäni kummastuttaa valtion omistajaohjauksen hyvin poikkeava strategia liittyen valtionyhtiöihin Neste ja Fortum. Tänään jälleen Nesteen osakkeita käytettiin uuden raideliikenneyhtiön pääomitukseen siten, että valtio luovuttaa Neste Oyj:n osakkeita oman pääoman ehtoisesti enintään 107 miljoonalla eurolla Pohjolan Rautatiet Oy:lle.

Autoihin tarjolla olevia vaihtoehtoisia polttoaineita (huoltovarmuus)

Muistan lapsuudesta ajan, kun Saab toi markkinoille petrolilla kulkevan auton. Oli mahdollista kääntää bensa-hana kiinni ja ajaa vaihtoehdolla. Aika ei silloin ollut kuitenkaan kypsä kyseiselle vaihtoehdolle ja idea hautautui hiljalleen. Nykyään lehdissä on aika ajoin negatiivisia uutisia dieselautoilusta ja kuinka joissain kaupungeissa käyttörajoituksiakin on suunniteltu ja toteutettukin.  Mitä vaihtoehtoja meille tavallisille suomalaisille on tarjolla?

Kun bioetanoli pääsi pörssiin

Maapallon tavaramarkkinoilla vakavasti otettavia hyödykkeitä ovat sellaiset, joita voi ostaa ja myydä pörssissä. Tavaran tuottaja tietää varmasti saavansa tuotteensa myydyksi. Tavaran tarvitsija taas tietää vastaavasti saavansa tuotetta ostetuksi aina silloin, kun hän sitä tarvitsee.

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Tässä otsikoita ja tekstejä viime päiviltä.

Herää väistämättä kysymys:

Miten yhteiskunnassa voidaan näin avoimesti huijata maksavia kansalaisia autoilun tiimoilta?

Ja mikä pahinta, huijaukseen ja suoranaiseen petokseen osallistuu toistuvasti lainsäätäjä ja valtio.

Perustuslain erästä tunnettua punktia mukaillen voisi melkeinpä todeta:

"Autoilija on valtiovallan erityisessä puristuksessa."

Suomen ratkaisukeskeinen kansa

Biodiesel olisi 15 senttiä litralta kalliimpaa kuin fossiilista alkuperää oleva dieselpolttoaine, kerrotaan VTT:ltä. Varsinkin raskas liikenne tarvitsee vielä dieselpolttoainetta.

"VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund sanoo, että uusiutuva diesel on laadullisesti jopa fossiilista dieseliä parempaa. Se myös sopii sellaisenaan raskaan liikenteen uusiin moottoreihin."

Ekologinen jätelaitos tuottaa biodieseliä ja aurinkopaneeleja

Kun olin ratkaissut mikrolevän kasvatuksen ongelmat, oli vain luonnollista siirtyä toisiin globaaleihin pulmiin.

Mikrolevää kun ei missään nimessä kannata kasvattaa biodieseliksi vaan ennenkaikkea osaksi maatalouden kiertoa: karjalle rehuksi ja pelloille lannoitteeksi, estämään mm. ravinnevalumia.

Toki mikrolevillä on marginaaliset markkinat myös ihmisten terveysruoaksi ja lääkinnälliseen käyttöön kuten anemia.

Uudenlainen jätelaitos voi vastaanottaa kaikkea jätettä biojätteestä tietokoneen romuihin.

Suomesta uusiutuvaa energiaa

Suomessa jokaista ehdotusta puun- ja turpeenkäytön suhteen punnitaan tarkkaan. Vaikka Suomella on puussa ja turpeessa enemmän energiavaroja kuin Norjalla tai Pohjanmeren öljyssä, olemme itse rajoittamassa energiavarojemme hyödyntämistä. Sen sijaan tarjolla on ulkomailla valmistettuja tuulivoimaloita, joista saatavaa energiaa ei voida käyttää vielä järkevästi hyödyksi, epätasaisen tuotannon vuoksi.

 

Kinkun rasvat

Kinkun rasvat.

Paljon on julkisuuteen mainostettu että yhden kinkun rasvalla ajetaan kolme kilometriä.

Muutamia lukuja, kinkku 6,020 kg valmiina 4,016 kg nestettä 1,250 kg paistaessa haihtunut 0,754 kg.

Vettä (suola)1,167 kg rasvaa 0,083 kg eli kinkusta tulleesta nesteestä oli vettä 93,35 % rasvaa 6,65 %.

Paistoaika 7 tuntia sisälämpötila 90 astetta C.

Itse olen tehnyt biodieseliä 70 % saannolla, nykyisillä hienoilla prosesseilla saanto on varmaankin parempi mutta 100 % se ei ole.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä